Zucchini i klassisk 1-2-3 lag med Perstorp Ättika Ekologisk 12%

Äntligen - Ekologisk ättika

Äntligen - ekologisk ättika

Nu lanserar Perstorp en ekologisk ättika 12% - den första ekologiska ättikan på den svenska dagligvaruhandelshyllan. En efterlängtad nyhet för alla som vill ha ekologisk ättika när de lagar mat, bakar eller gör inläggningar med ättika. Perstorp Ättika Ekologisk 12% är fylld i den ikoniska Perstorpsflaskan - så den är lätt att känna igen.

Ättika är en blandning av ättiksyra och vatten som finns i olika koncentrationer. Den används som krydda i olika recept eller som ingrediens i dressingar och såser för att få en syrligare smak. I maten finns den i allt från sill och grytor, till chilisås och sushi. Ättikan är också populär att använda i bakverk såsom maränger och glasyr.

Intresset för att göra grönsaksinläggningar är stort i Sverige. I en konsumentundersökning* har vi sett att hela 51% av ättiksanvändarna lägger in grönsaker minst en gång per halvår. Populäraste grönsakerna är gurka, lök och rödbetor. Picklad lök är särskilt populärt bland de yngre hushållen och här kan man också se en tydlig trend att lägga in andra grönsaker såsom morötter, kål och betor.

- Fantastiskt roligt att en så gammal tillverkningsmetod med inläggningar fortsätter att utvecklas och att det finns ett stort intresse för ekologisk ättika, säger Johanna Plata, Brand Manager Perstorp Ättika.

Perstorp Ättika Ekologisk 12% tillverkas av ekologisk sprit, som i sin tur är gjord av ekologiskt socker (sockerbeta eller sockerrör). Odlingen av råvaran, framställningen av alkoholen och fermenteringen till ättika är ekologiskt certifierade.

Perstorp Ättika är en riktig klassiker i svenska hem och har funnits på den svenska marknaden sedan 1884. Perstorp Ättika Ekologisk 12% finns idag i hyllan hos välsorterade ICA-butiker.

* Varumärkesanalys - Ättika 2018, Mantap Global AB

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:

Johanna Plata, Brand Manager, Perstorps Ättika

Mail: johanna.plata@kavli.se Tel: 08-727 05 06

Recept - Zucchini i klassisk 1-2-3 lag

Passar bra till olika köttfärsrätter eller till en grillad kyckling. Ett alternativ till pressgurka. Vill du prova andra smaker så använd exempelvis bladpersilja eller varför inte färsk ingefära.

Ingredienser

450 gram zucchini

1 liten alternativt ½ gul lök

1 dl Perstorp Ättika Ekologisk 12%

2 dl strösocker

3 dl vatten

1 msk gula senapsfrön

½ chili (vill man ha mer styrka så tar man en hel)

0,25 dl klippt dill

10 gram färsk pepparrot

Gör så här;

1. Mät upp ättika, socker och vatten i en kastrull. Koka upp.

2. Klipp till dillen, hacka chilin samt skala och skär pepparrot i grova bitar.

3. Tillsätt senapsfrön, chili, dill samt pepparrot till lagen. Koka upp och rör om!

4. Ta av från värmen samt låt lagen svalna.

5. Skala och skär löken i strimlor.

6. Skölj zucchinin. Halvera zucchinin på längden och skär den i ca 0,5 cm tjocka skivor.

7. Blanda zucchini med lök i en rengjord glasburk med lock och häll på ättikslagen. De vill flyta upp men tryck ner dem med en tyngd.

8. Låt zucchinin stå och marinera minst ett dygn mörkt och svalt.

9. Förvaras mörkt och svalt. En oöppnad burk håller sig i flera veckor.

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks®såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Beanit®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2019 delas över 100 miljoner kronor ut från Kavlifonden.