En världsnyhet - Druvan färsk senap

En världsnyhet - Druvan färsk senap

EN VÄRLDSNYHET – DRUVAN FÄRSK SENAP

Nu inför julen lanserar Druvan den största senapsnyheten på många år; Druvan färsk senap. Den skiljer sig på flera sätt från traditionell senap. Hemligheten är äggula och olja, som efter noggrann omrörning tillsammans med övriga ingredienser ger senapen sin extra krämighet och smakrikhet. För det är just dessa egenskaper som karaktäriserar en färsk senap – extra krämig och smakrik.

En stor del av Sveriges befolkning äter senap någon gång under året. De största användningstillfällena är till grillad korv på sommaren och till skinkan på julen. Däremellan glöms det tyvärr ofta bort att senap kan användas till så mycket mer. Senap är en fantastisk god smakförhöjare i matlagningen, men en riktigt god senap passar även som tillbehör till kött eller kyckling. Detta har Druvan tagit fasta på och vill genom färsk senap lyfta fram senapens fördelar och vigda dess användningsområden.

- Det skall vara inspirerande och kännas enkelt att använda senap, säger Produktgruppchef Anna Häggström.

Många vardagsrätter höjer sig själv med en sked senap i receptet och en kall créme fraiche sås behöver en klick senap för att få lite fart.

Genom lanseringen av färsk senap kan Druvan i år erbjuda konsumenterna en extra god senap att ställa på julbordet. Smakerna som lanseras är Sötstark Färsk Senap, Skånsk Färsk Senap och Dijon Färsk Senap. Sötstark och Skånsk senap är de största smakvarianterna till julen och Dijon senap är en populär matlagningssenap. Nu har Druvan helt enkelt gjort de ännu godare och mer användbara.

För oss på Druvan är senap ett hantverk med traditioner, som vi sysslat med i över 70 år. Varje senapssort har sitt eget recept och sin individuella smak. Vår senapsmästare ställer in stenkvarnarna för hand. För en grovmald senap pressas bara stenarna ihop lite grann och för en slät finmald senap mycket mer.

- Så naturligtvis känner vi oss lite extra stolta över denna lansering, att få göra något helt unikt, inom ett område som ligger oss så varmt om hjärtat, säger marknadschef Kristina Ljungkvist.

Druvan Färsk Skånsk Senap- En fyllig och välbalanserad sötstark senap med tydlig smak av kanel.

Druvan Färsk Sötstarktark Senap – En kornig, smakrik och fyllig senap. En tydlig skärpa och framträdande syrlighet.

Druvan Färsk Dijon Senap – En ljus och slät senap med tydlig sälta. En osötad senap och till skillnad från svensk senap görs dijonsenap på skalat brunt senapsfrö.

Samtliga sorter hittas i kyldisken. Ingen av de färska senapssorterna innehåller konserveringsmedel.

För mer information eller produktprover vänligen kontakta produktgruppchef Anna Häggström.

Tel: 0413 – 44 01 32 E-mail: anna.haggstrom@dr-persfood.com.

Druvan färsk senap gör välden lite godare. Inte bara för att den smakar gott, utan för att den också gör gott. Vinsten går till vår stiftelse, för forskning kring mat och hälsa. Allt enligt vår grundare Per Håkanssons vilja sedan 1919.

Relaterat innehåll