Hantverket bakom Bollnäsfil® förs fram i ny kommunikation

Hantverket bakom Bollnäsfil® förs fram i ny kommunikation

Det är skillnad på Bollnäsfil® och vanlig fil. Uppdaterad design och ett nytt kommunikationskoncept belyser hantverket bakom den klassiska Bollnäsfilen.

Redan på 1950-talet provade sig filmästaren på anrika Bollnäs Mejeri sig fram till en så ljuvligt mild och krämig filmjölk att ryktet om den goda Bollnäsfilen spred sig långt utanför stadens gränser. Bollnäsfil® tillverkas fortfarande enligt originalreceptet från Bollnäs Mejeri och från och med mitten av maj 2020 sker produktionen på Grådö Mejeri i Dalarna.

För att knyta an till mathantverket som ligger bakom Bollnäsfil® har kommunikationsbyrån Food & Friends tagit fram en ny förpackningsdesign och ett kommunikationskoncept som bygger på just svenskt hantverk.

-Bollnäsfil® är med sin härliga konsistens och milda syrlighet lätt att börja älska och en kärlek som varar livet ut, och vi hoppas att vi med den nya designen och kommunikationen ska få fler konsumenter att förstå att det är skillnad på Bollnäsfil® och vanlig fil, säger Nina Sidenå, brand manager för Bollnäsfil®.

-Det var viktigt att ha kvar de klassiska elementen såsom Bollnäsflickan och de broderade banden för att behålla igenkänningen och förstärka att vi fortfarande använder originalreceptet från 50-talet. Det förstärks ytterligare i kommunikationen där vi har använt oss av broderi för att berätta att Bollnäsfil® är ett gott hantverk som består, säger Nina Tahko, Art Director på Food & Friends.

Bollnäsfil® finns i smakerna naturell, naturell ekologisk, vanilj, blåbär samt jordgubb och säljs i storlekarna 1000 g och 1500 g.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Nina Sidenå, Brand Manager Mejeri, O. Kavli AB

nina.sidena@kavli.se