Glöggmingel med Kavli Ädelost

Hos Kavli doftar julen saffran och päron i år

Kavli har varje år sedan 2007 kommit med nya ädelostsmaker till jul som passar till pepparkakan. Det har under åren förekommit olika teman, allt från spritsmaker som Cognac och Punsch till frukter som granatäpple och apelsin. Vilken smak som kommer blir en överraskning och såklart en ”snackis” bland ädelostälskare och butiker.

Pricken över i:et för glöggmingel och myskvällar
Mörka höstkvällar lyser bäst upp av värme och gemenskap i goda vänners lag och många föredrar plock som kräver små förberedelser. Tuberna är perfekta för ändamålet. Kräver inte kyla, har lång hållbarhet, vilket minskar matsvinnet och det är lätt att alltid vara förberedd med en tub hemma om man får feeling eller får oväntade gäster. Det är också kul att kunna erbjuda en variation av smaker. Bland de olika mjukostsorterna kan alla hitta en egen favorit och det är ett trevligt sätt att addera smak och variation på ett enkelt sätt, säger Annika Skardal, Brand Manager, O. Kavli AB.

Kavli fortsätter under 2019 med tema inom det söta spåret och lanserar två varianter.

SaffransOst 175g Limited edition
Årets smak är tillverkad av mild krämig ost och smaksatt med äkta saffran. Den lena saffranssmaken kombineras med farinsocker för sötma tillsammans med en knivsudd cayenne för en underton av hetta.
Passar till pepparkakan och är ett alternativ till traditionell ädelost!

ÄdelOst Päron 175g Limited edition
Päron och Ädelost är en välkänd smakkombination och en efterfrågad favorit. Basen i den här osten är vällagrad grönmögelost. Den pigga smaken kommer från Williamspäron och naturlig päronarom.

Utöver årets julsmaker finns ordinarie ÄdelOst 175g och GräddädelOst 175g. För inspiration finns fyra recept framtagna som passar lika bra till glöggminglet som fredagsmyset.

Nyheterna finns under begränsat tid okt-dec i dagligvaruhandeln och det rekommenderade ca priset är 29 kr. De hittas i samma hylla som Kavli mjukost.

FÖR MER INFORMATION, SMAKPROVER ELLER HÖGUPPLÖSTA BILDER, KONTAKTA:

Annika Skardal Brand Manager, O. Kavli AB, 076-886 35 09, annika.skardal@kavli.se

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.