Fira Bearnaisens dag 18 maj!

Godaste dagen på året – Bearnaisesåsens dag 18 maj!

Svenskarna gillar sås och den stora favoriten är bearnaisesås. I Sverige köper vi dryga 5000 ton kyld bearnaisesås per år i dagligvaruhandeln, vilket motsvarar cirka ett havt kilo i genomsnitt per person och år i Sverige.

-Bearnaisesås säljs året runt, men det är till grillen som den riktiga högsäsongen drar igång. Hela 40 % av volymen för kyld bearnaisesås säljs under perioden maj tom augusti säger Annicka Hultin, Brand Manager för Eriks® såser. Förutom att vara en given favorit till kött passar också bearnaisesås utmärkt till kyckling och grillade grönsaker.

Bearnaisedagen är inte bara en hyllning till såsen utan lika mycket en ödmjuk uppmaning att vara ”såsial” och umgås med vänner och familj. I år sker detta på ett lite annorlunda sätt. Vissa behöver kanske vara ”såsila” med sig själva andra kan umgås med familj eller vänner kanske med något gott på grillen. Hur det än sker är bearnaisesåsen en stämningshöjare och maten blir lite godare.

Eriks® såser har fler goda bearnaisesåser i sitt sortiment, alla med lite olika smak och karaktär:

-Bearnaise original, Chili Bearnaise. Bearnaise Provencal och Tryffel Bearnaise

Matgeek och Erik Lallerstedt slår en Bearnaisesås ihop för att fira 18 maj, samtidig berättar Erik sin fantastiska historia.

Se hela filmen på Matgeeks Youtubekanal. https://www.youtube.com/watch?v=HdyUvrKYgvk

För fler tips, recept och inspiration besök oss gärna på erikssaser.se och följ oss i sociala medier.

För mer information, smakprover eller högupplösta bilder kontakta:

Annicka Hultin, Brand Manager Eriks® Såser

Mail: annicka.hultin@kavli.se

Mobil: 072-241 4204

Om Erik Lallerstedt: Erik Lallerstedt som utvecklar alla Eriks® Såser är en av Sveriges mest kända och prisbelönta kockar som drivit flera succérestauranger. Erik har bl.a. belönats med en stjärna i Guide Michelin, Gastronomiska Akademiens Guldmedalj, Kungliga Näringslivsmedaljen, H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band samt S:t Eriksmedaljen för sina gastronomiska insatser.Ett äkta hantverk av en prisbelönt kock. Helt enkelt.

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers yoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.