KAVLI GÖR VÄRLDEN MJUKARE!

KAVLI GÖR VÄRLDEN MJUKARE!

Kavli är inte ett företag som alla andra – vi delar ut hela vårt överskott till goda ändamål. Kavli ägs av en ideell stiftelse vars enda syfte är att göra gott i världen genom att dela ut verksamhetens hela överskott till goda ändamål.

Sedan 1962 har Kavlifonden delat ut 1,2 miljarder norska kronor till goda ändamål inom humanitärt arbete, forskning och kultur. 70% delas ut i de fyra länderna där Kavlikoncernen har verksamhet: Norge, Sverige, Finland och Storbritannien. Resterande 30% går till internationella utvecklingsprojekt i länder med utbredd fattigdom. I Sverige fick t ex Skåne och Västerås Stadsmission, Städa Sverige, Trygga barnen och BRIS tillsammans 8,2 miljoner NOK under 2022.

- Idag är det inte så många som känner till att Kavli delar ut hela överskottet till goda ändamål. Detta vill vi få fler att känna till, vara delaktiga i och stolta över. Genom att skapa kommunikation som berör och väcker nyfikenhet kan vi få fler att uppmärksamma detta. Det är dock viktigt att vi gör det på ett positivt sätt och med glimten i ögat utan pekpinnar. Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset säger Annika Skardal, Sr. Brand Manager.

Med en positiv inställning och underfundig ton ska vårt nya kommunikationskoncept "Kavli Gör världen mjukare" som lanseras v 22 visa hur enkelt det är att göra gott genom att bara äta gott, fortsätter Annika Skardal. Att en tub med Kavli Räkost eller majonnäs faktiskt kan göra skillnad för en nedskräpad skog eller en utsatt familj. Och att DU varje gång DU väljer en Kavliprodukt är med och gör världen lite mjukare.

I somras inledde Kavli ett samarbete med TBWA. Kalle Widgren, VD/projektledare på TBWA berättar: ”Det var såklart fantastiskt att börja jobba med en kund som står för och gör så viktiga saker – för ett år sedan visste ingen på byrån om att Kavli skänker hela överskottet till goda ändamål, så när vi fick uppdraget kände vi omedelbart att det är något som måste pratas mer om.” Den första kampanjen lanseras i form av en utomhuskampanj och filmer på sociala medier.

Kavli är ett välkänt och omtyckt varumärke. Vi är marknadsledare inom mjukost och hamburgerdressing samt en klassiker inom majonnäs. För snart hundra år sedan uppfann Kavli mjukosten och vi var först med att lansera färdig hamburgerdressing i Sverige. Vi är stolta över vårt arv och våra produkter och vi kompromissar aldrig på smak och kvalitet.

Kavli är en smakälskare med ett syfte. Kavlis välkända och goda produkter skapar positiva ringar på vattnet i människors liv, i lokalsamhällen och i samhället, varje gång de är del av en frukost eller en måltid. Det skall vi fortsätta med.

O. Kavli AB omsätter ca en miljard SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Annika Skardal

Senior Brand Manager O. Kavli AB 076-886 25 09