Kavli plastbantade 57 ton 2021

Kavli plastbantade 57 ton under 2021

Under 2021 har vi på Kavli intensifierat vårt hållbarhetsarbete inom förpackningar. Vi har implementerat initiativ under året som innebär en total plastreducering per år på 57 ton plast för välkända varumärken som Kavli Amerikansk dressing och Eriks såser.

"Vi ser ett stort och akut behov för en hållbar och cirkulär förpackningsindustri för att bromsa klimatförändringarna. På Kavli har vi gjort förpackningar till ett område av högsta prioritet på vår hållbarhetsagenda, vilket vi bland annat visat genom att underteckna både DLF:s Plastinitiativ och Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest. Under det gångna året är vi stolta över att ha åstadkommit stora plastminskningar – men vi nöjer oss inte där! Just nu pågår ett flertal förpackningsinitiativ som vi ser fram emot att kunna presentera under det kommande året”, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.

Följande förpackningsförbättringar har Kavli gjort under 2021:

Kavli® Lagom till 2021 års grillsäsong minskade vi plasten i stora tuben för Kavli Amerikansk dressing 425g med hela 44% genom en kortare tub och tunnare plast. I de mindre tuberna på 230g blev minskningen av plast 17%. För Kavli Amerikansk dressing innebär detta en plastreducering på totalt 47 ton plast per år. Samtidigt har tuberna blivit 100% återvinningsbara genom att både tub och kork numera är av samma plastmaterial.

Eriks® I början av 2021 introducerades en ny burk för Eriks såser med 9% mindre plast. Förändringen gör att vi kommer använda 10 ton mindre plast årligen för Eriks såser. Alla Eriks burkar tillverkas av 100% återvinningsbar plast.

Planti® I början av 2021 lanserades nya förpackningar för Planti. Korkarna på Planti förpackningarna tillverkas av tallolja som är en restprodukt vid nordisk papperstillverkning. Det ger 28% lägre CO2-avtryck jämfört med en vanlig plastkork. Alla korkar är 100% återvinningsbara och sorteras som plast.

Bärry® Plasten i Bärry bägare byttes ut till en ny sorts plast under våren 2021. Det nya plastmaterialet polypropen är 100% återvinningsbar i det svenska återvinningssystemet

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Victoria Voss, Hållbarhetschef O. Kavli AB, 08 727 05 00, victoria.voss@kavli.se