Kavlis Hållbarhetsrapport för 2022

Kavlis Hållbarhetsrapport för 2022

Kavli Sverige publicerar nu sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2022.

- Kavli ägs av Kavlifonden och dess enda syfte är att bidra till en bättre värld. Hela Kavlisårliga överskott förmedlas via Kavlifonden till projekt, -både i Norden och i utvecklingsländer – som verkar för att bygga hållbara och välmående samhällen. Att ta ansvar och bidra till en hållbar samhällsutvecklingär med andra ord kärnan i vår verksamhet, säger Jonny Mattsson VD på Kavli.

I hållbarhetsrapporten berättar vi mer om hur vi jobbar för att bli ett företag som gör ett nettopositivt avtryck på samhälle och miljö. Några highlights från Kavlis Hållbarhetsrapport; Kavlis hållbarhetsrapport för 2022

Vi anslöt oss till Science-Based Targets Initiative: För att visa att vi tar klimatomställningen på allvar har vi satt klimatmål i linje med Parisavtalet och anslutit oss till Science-Based Targets Initiative, en global plattform för ambitiösa företag. Framtagandet av målen bygger på en noggrann analys av hela vår verksamhets klimatpåverkan, inklusive vår värdekedja. Det innebär att vi tar ett betydligt större klimatansvar vilket nu även inbegriper att minska utsläppen från bl.a. våra råvaror och förpackningar.

Vi delade ut drygt 85 miljoner kronor till samhällsnyttiga projekt, och Kavli Sveriges medarbetare fick traditionsenligt egen summa om 3 150 000 kronor att dela ut till fem framröstade lokala projekt efter en intern omröstning som kulminerade i en känslofylld prisgala.

Vi lanserade majonnästuber av återvunnet aluminium: Vi är stolta över att vara först inom vårt segment om att lansera majonnästuber av 100 procent återvunnet aluminium! Då aluminium är ett miljöintensivt material att framställa, ger en tub av återvunnet aluminium 80 procent lägre växthusgasutsläpp än dess jungfruliga motsvarighet. Tuberna är dessutom av lättare vikt vilket kräver mindre material och möjliggör en bättre tömbarhet – vilket ger mindre matsvinn på köpet. Ett väldigt roligt och viktigt initiativ tycker vi, som kommer att rullas ut inom fler produktsegment under 2023.

Vi investerade i att rädda vatten: I vår Eslöv-fabrik har vi investerat i en cirkulär vattenlösning genom en tank som gör att vi numera använder slutsköljvattnet till försköljning i stället för att vattnet går till avlopp. Systemet har vi inneburit en besparing på cirka 10% vatten eller 230 kubikmeter varje månad, vilket motsvarar drygt 1500 fyllda badkar.

- Jag är stolt över de snabba kliv framåt vi tar på Kavli. Vi har satt skarpamål till 2030 som ska hjälpa oss att leverera på klimat, resurseffektivitet, cirkulära förpackningar, hållbar primärproduktion och socialt ansvarstagande genom hela värdekedjan.I fjol hade vi fokus på vår klimathandlingsplan och att ansluta oss till Science-Based Targets Initiative – det har vi genomfört. Under 2023 kommer vi att lägga fokus på attsjösättaen uppdateringav våra policys och leverantörskrav för att säkra hållbarhet bak i ledet och skapa positiv förändring bortom vår kärnverksamhet, säger Victoria Voss, Kavlis hållbarhetschef.

För mer information, vänligen kontakta:

Victoria Voss, Hållbarhetschef – Ring 08-7270554 eller mejla victoria.voss@kavli.se

O. Kavli AB omsätter ca en miljard SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.