Världen blir lite godare av Druvan Dijonsenap

Världen blir lite godare av Druvan Dijonsenap

Druvan har tillverkat senap i över 70 år och är andra största aktören på svensk marknad, men är den största svensktillverkande senapsaktören. Varje senapssort har sitt eget recept och sin individuella smak. Senapsmästare ställer in stenkvarnarna för hand. För en grovmald senap pressas bara stenarna ihop lite grann och för en slät finmald senap mycket mer.

Druvan har haft stora framgångar med varumärket Johnny´s och söt senap, men just inom segmentet matlagningssenap är Druvan inte så stora ännu, men det vill vi ändra på, säger marknadschefKristina Ljungkvist.

Druvan har redan dijonsenap i glasburk och var först med att lansera dijonsenap i tub, vilken blivit väldigt uppskattad av konsumenterna. Tub är en praktisk och användarvänlig förpackning. Då vi vet om att konsumenterna efterfrågar variation av senap och att en sort inte passar till allt var det naturligt för Druvan att utveckla matlagningssortimentet i tub vidare med en grov dijonsenap.

Grov dijonsenap är en osötad slät senap, där grovkrossade bruna senapsfrö tillsätts under tillverkningsprocessen. Detta ger senapen ett aptitligt utseende samt fyllig smak. Grov dijonsenap passar extra bra i senapssåser och olika gratänger, där dess unika utseende och smak kommer till sin fördel.

Det var heller inget konstigt för Druvan att satsa på en ekologisk variant av Dijonsenap. Tidigare lyckad lansering av Johnny´s ekologisk söt-stark senap 500g, har visat att konsumenter av senap gillar ekologiska produkter.

Druvans vision är att hjälpa till i varje svenskt kök och genom att fortsätta lansera god och användbar senap hoppas vi vara ett steg närmare denna. Senap är ju faktiskt en av de äldsta smaksättarna vi har i våra svenska kök och kan användas till så mycket mer än bara korv och hamburgare, vilket senap oftast förknippas med.

För mer information om produkterna eller varuprover kontakta Sofia Malmén.

Tel: 0413-44 01 32. E-mail: sofia.malmen@dr-persfood.com

Dr PersFood grundades 1874 och ingår i Druvan-gruppen, som ägs av den välgörande stiftelsen Dr Per Håkanssons stiftelse. Forskningsstöd delas ut bl.a. till livsmedelsforskning. Det är de senaste årens framgångar med Druvans produkter som möjliggjort en kraftig ökning av forskningsstöden. I sitt sortiment har Druvan bl.a. gryner, senap, såser, rapsolja, vinäger och marinerade grönsaker. Druvan är marknadsledare på gryner till maten (bulgur och couscous). Läs mer på www.druvan.com