Målvaktstränare prisas för sitt ledarskap

Målvaktstränare prisas för sitt ledarskap

Lödde Vikings Handbollsklubbs målvaktstränare Krister Nilsson tar 6 juni emot Kävlinge kommuns Ledarskapspris.
- Jag är väldigt glad för att jobba med människor och se dem utvecklas, säger han.

”Målvaktstränare i Lödde Vikings Handbollsklubb där han arbetar med barn och unga. Han har den ledarstil som krävs för att nå fram till individer i olika åldrar”. Så säger motiveringen till varför Krister Nilsson tilldelas Kävlinge kommuns ledarskapspris 2022.
- Min ledarstil är väl mer anpassad efter respektive individ. Jag är väldigt glad för att jobba med människor och se dem utvecklas. Det får mig att bli ännu mer engagerad när jag ser en utveckling i det jag gör. Jag måste jobba från person till person, alla målvakter funkar inte likadant. Alla målvakter har sin egen stil och behöver sin egen feedback, säger han själv.

Framgångar

Målvaktstränaren har en stor del i alla framgångar Lödde Vikings har haft i år, med fem lag i U-SM och uppflyttning till division två för både dam- och herr-lag.
- Kristers betydelse för klubben är oerhört stor. Att kunna ge målvakter uppmärksamhet och utveckla dem individuellt och ge feedback på individnivå vid många tillfällen varje vecka är värdefullt och få föreningar förunnat, säger Per Algback, ordförande i LVHK.

Mycket tid – mer tid

Pristagaren Krister Nilsson har specifika målvaktsträningar två gånger i veckan, tre timmar med de äldre målvakterna och en timme med de yngre. Sedan följer han upp alla matcher och träningar och ger feedback. Det blir mycket tid varje vecka, men enligt honom själv är det värt det när han ser att målvakterna i klubben blir bättre.
- Att jag ser att de utvecklas, det får mig att brinna för det här. Det är så kul att se dem växa, säger han och menar att Kommunpriset kommer få honom att lägga ner mer tid.
- Det kommer inte minska, det kommer bara fortsätta, det är bara uppåt. Det ger bara en ytterligare bekräftelse på att jag jobbar rätt. Vi behöver bygga vidare.

Klubben bygger vidare för att nå division ett, men klubbens prisade målvaktstränare har lite egna mål som han hoppas på.
- Det roligaste är ju om man kan få någon målvakt att bli så pass skolad att de hamnar i något av de större lagen, det är väl mitt egna lilla mål. Så de får komma upp i de högre serierna och spela där, och kanske till och med… landslaget. Jag vet inte, jag hoppas. Man kan ju hoppas, säger han.