​Fantastiskt engagemang prisas

​Fantastiskt engagemang prisas

Vinnarna av Kävlinge kommuns miljöpris, ledapris och kulturmiljöpris för år 2021 har utsetts. Vi gratulerar Lennart Wahlström, Anette Nilsson och Viking Foundation, som med stort engagemang inspirerar inom sina respektive områden.

Det finns många fantastiska kommuninvånare som med sin kreativitet och sitt engagemang gör skillnad för andra och som bidrar till vårt mål att bli Skånes bästa boendekommun. Det vill vi uppmärksamma genom att varje år dela ut våra kommunpriser.

Vinnare av 2021 års priser är nu utsedda. Vi gratulerar Lennart Wahlström, Anette Nilsson och Viking Foundation till utmärkelserna:

Lennart Wahlström, Miljöpriset

Lennart Wahlström tilldelas Miljöpriset 2021 för hans insatser med att plocka skräp längs med vägarna i Furulund.

Motivering: Ett rent och skräpfritt närområde är ett viktigt inslag i en attraktiv boendemiljö. Lennart Wahlströms regelbundna och ihärdiga skräpplockande har gett oss ett renare Furulund, vilket är ett stort mervärde för ortens invånare och besökare. Lennart är en förebild som både inspirerar oss alla att värna om vår närmiljö och ger oss en tankeställare om var och ens ansvar för att hålla vår gemensamma miljö ren och snygg.

Anette Nilsson, Ledarpriset

Anette Nilsson tilldelas Ledarpriset 2021 för sitt engagemang i Scouterna Lödde.

Motivering: Anette har varit aktiv ledare i scoutkåren sedan 2008 då scoutkåren hade 25 medlemmar. Föreningen har sedan växt till omkring 130 medlemmar och intresset är nu stort för scouting. Anette har en mycket stor del i att scoutkåren växt och för att intresset för scouting ökat i Löddeköpinge och i närområdet.

Viking Foundation, Kulturmiljöpriset

Viking Foundation tilldelas Kulturmiljöpriset 2021 för deras arbete med att sprida kunskap.

Motivering: Föreningen Viking Foundation driver VikingaTider i Löddeköpinge och har under många år gjort en stor insats för att återskapa och sprida kunskap om den värld som en gång var. Tusentals besökare i form av skolbarn, turister eller lokalbefolkning har fått möjlighet att möta autentiska miljöer, dåtida hantverk och levande berättelser om vår historia. Under det senaste året har föreningen, Coronapandemin till trots, fortsatt att bedriva sin verksamhet med bland annat historiska vandringar under sakkunnig ledning.