Femmor slöjdar Techno

Femmor slöjdar Techno

På Nyvångsskolan i Kävlinge kommun har årskurs fem under våren snickrat ihop musik med hjälp av Technoslöjd som en del i projektet Skapande skola.
- Vi fick prova på att skapa musik digitalt, säger eleverna.

Kävlinge kommun siktar på att ge barn och ungdomar Sveriges bästa utbildning, en del i det är Skapande skola där skolelever får träna sin kreativitet och utvecklas på ett annat sätt än i traditionell undervisning. Årskurs fem på Nyvångsskolan har under våren sytt och hamrat ihop musik tillsammans med Cecilia Nordlund och Erik Rask från Technoslöjd.
- Vi har haft Technoslöjd för att få en inblick i hur det är att skriva musik digitalt. Det är oftast så musik skrivs idag, säger eleverna.

De unga kommuninvånarna presenterades först för Technoslöjd via deras Youtube-kanal och fick sedan träffa Erik och Cecilia digitalt.
- Vi tränade på olika musikskapande appar och hemsidor, och så gjorde alla elever ett eget ”beat” i programmet ”Soundtrap”, säger eleverna.

Blinkande discolampor

Nästa träff blev fysisk och var en workshop med speciella högtalare, mikrofoner och discolampor.
- Vi jobbade i grupper och skrev texter som rimmade med hjälp av rimlexikon. Om man skrev ”hatt” så kom det upp ord som rimmar, till exempel katt. Sen skulle gruppen välja ut ett beat som passade till texten, säger eleverna.

När både text, beat och musik var på plats och femmorna hade slöjdat sina egna, hemmasnickrade, låtar visade de upp dem för varandra.
- Vi släckte ner och tände discolampan. Cecilia hjälpte de grupper som var blyga att sjunga och rappa, säger eleverna.
- Låtarna blev bra för att vara första gången. Man jämför sig med sådana som har hållit på i flera år och tyckte i början att det var svårt. Men man tror att det är mycket svårare än det är. Vår grupp bytte ut vissa ord som kanske var lite opassande mot några liknande som var mer passande och detta tycker jag var fiffigt, säger en elev.

Nästa år

Kävlinge kommun siktar på att ge barn och ungdomar Sveriges bästa utbildning. Som ett komplement till skolornas övriga kulturprojekt jobbar eleverna med Skapande skola-projekt där de får träna sin kreativitet och utvecklas på ett annat sätt än i traditionell undervisning. Till nästa läsår har Kävlinge kommun fått beviljat 731 900 kr från Kulturrådet för Skapande skola. För de pengarna ska, som exempel, Nyvångsskolan i Löddeköpinge få ett stort konstverk med temat vatten på en av sina ytterväggar. Det är eleverna i årskurs tre som, tillsammans med konstnären Jasmine Cederqvist, ska skapa en våg.

Åsa Björklund och Jasmine Cederqvist