Fyra eldsjälar från Kävlinge tackas av Landshövdingen

Fyra eldsjälar från Kävlinge tackas av Landshövdingen

När Landshövding Anneli Hulthén bjuder in 41 vardagshjältar till buffé på Residenset under nationaldagen är det fyra Kävlinge-bor som blir prisade för sitt engagemang.
- Vi ser fram emot at få träffa dem och tacka dem för deras insatser inom områden som idrott, musik och socialtjänst, säger landshövding Anneli Hulthén.

Varje år bjuder kungen in till Sverigemiddag där kungafamiljen vill uppmärksamma människor från alla landets län som har gjort viktiga insatser. Med inspiration från det bjuder nu Skåne läns landshövding Anneli Hulthén in personer vars engagemang förbättrar länet. På nationaldagen bjuds 41 vardagshjältar in till middag på Residenset i Malmö, fyra av dem från Kävlinge.
- För fjärde gången tar vi emot våra skånska eldsjälar på residenset, denna gång på Sveriges nationaldag, säger Anneli Hulthén.

Anja Kärhä och Marianne Bengtsson, Kävlinge kommun

Anja och Marianne har haft sy- och språkkurs för sju invandrarkvinnor vilket har lett till att kvinnorna har utökat sina kompetenser inom sömnadsområdet samt sina språkkunskaper.

Marie Månsson, Kävlinge kommun

Marie är ordförande i fotbollsföreningen Kävlinge/Harrie FF och visar stort engagemang för barn och ungdomar i föreningen samt är engagerad i olika projekt utanför föreningen som t.ex, Sports and fun och tjejfotboll.

Leif Ohlsson, Kävlinge kommun

Leif från Lions Löddeköpinge är en av flera som engagerat sig i bl.a. mottagandet av familjer från Ukraina. Lions har bl.a. bistått med att möblera upp lägenheter både till nyanlända kvotflyktingar och flyktingar från Ukraina.

-Vi ser fram emot att få träffa dem och tacka dem för deras insatser inom områden som idrott, musik och socialtjänst. Eldsjälarna är nominerade av sina kommuner, säger Landshövding Anneli Hulthén i ett pressmeddelande.