Barnen och Byggmästarn i spadtagen med kommunstyrelsens ordförande Pia Almström (M) och Camilla Mårtensen (L), utbildningsnämndens ordförande.

Glädje och glass då man satte spaden i marken för efterlängtad ny förskola

Personal och barn vid Skönadals förskola strålade i kapp med fredagsmorgonsolen med spadarna i högsta hugg – redo för första spadtaget. På bästa läge i lummiga Hofterup ska en helt ny förskola byggas, en som binder samman den idylliska skogsmiljön utomhus med inomhuslärmiljön genom noggrant utvalda material, färger och inredning på tema skog och natur.

2019 fick barn och personal flytta ut till temporära moduler efter det att en vattenläcka påträffats på Skönadals förskola. Fuktskadorna var så omfattade att det inte var försvarbart med renovering, utan en modern, ny förskola skulle byggas. Idag var de så äntligen dags för första spadtaget och barnen hjälpte självklart till! Efteråt firades det i skuggan med tårta till de vuxna och glass till barnen.

Den nya förskolan beräknas stå klar hösten 2022 och kommer att följa Kävlinge kommuns funktionsprogram för byggnation av förskolor där byggnadens utformning bygger på pedagogisk forskning och Skolverkets riktlinjer om barngruppens storlek.

-Båda förskolorna i Hofterup har de senaste åren arbetat strategiskt och målmedvetet med att hitta det bästa arbetssättet för att säkra en hög kvalitet i den undervisningen som barnen möter. Därför känns det extra roligt att vår förskola står näst på tur att få lokaler som är helt utformade efter vår pedagogiska vision, berättar Anna Liedbergius, rektor vid Skönadals förskola.