Jessica Pålsson från Furulund är bästa tjej i världen

Hemmaförare slog proffs i Internationell tävling

Radiostyrda bilar i världsklass tävlade under helgen i Furulund, och bland tillresta internationella proffs vann hemmastjärnan Jessica Pålsson klassen för tvåhjulsdrivna bilar.
- Jag älskar att vinna men att få göra det hemma är extra speciellt, säger hon.

Furulund RC Klubb har som mål att locka några av världens snabbaste radiostyrda bilar till Kävlinge kommun för en återkommande internationell stortävling. I helgen genomfördes den första upplagan av Euro Buggy Masters i Viken-hallen.
- Vi ville skapa en stor tävling som vi ska ha från år efter år och få hitta lite större förare än vad vi är vana med att se, säger Jessica Pålsson.

Tävlingarna lockade ett 40-tal deltagare och FRCK uppskattar att ett par hundra besökare såg racing med radiostyrda bilar under helgen. Allt som allt ett lyckat evenemang.
- Min hemmaklubb har gjort ett jättebra jobb. Vi fick ändå några duktiga förare som ville komma. Jag hörde många barnfamiljer och publik som tittade och verkade uppskatta det. Många tyckte också att det var bra med lite större jippon i kommunen, säger Jessica Pålsson.

Världens bästa tjej

En Europamästare från Polen, ett proffs från Finland, två svenska mästare och Sverige Cup-vinnare, körde tävlingen, ändå var det en 20-årig tjej från Furulund som vann klassen för tvåhjulsdrivna bilar: Jessica Pålsson. Men det var ingen stor överraskning, hon är svensk- och nordisk mästare samt bästa tjej i världen i klasserna 1:10 och 1:8 Buggy. Att köra radiostyrd bil är en stor del av hennes liv.
- För mig betyder det allt. Sedan jag var 6 år har jag varit på banan och tränat. Det är en speciell känsla när du står på förarställningen med sändaren i handen. Man lever sig verkligen in i bilen, det är speciellt, säger hon.

RC-stjärnan med över 50 000 följare på Instagram var under sin uppväxt ”omringad med RC” eftersom hennes pappa har tävlat i många år. Nu är det dottern som reser runt i världen, med pappa som mekaniker.
- Jag älskar att åka runt på olika ställen och tävla. När man står med sändaren i handen känner man sig hemma oavsett var man är. Man träffar alltid olika människor som har olika erfarenheter, det är kul att se det och ta del av det, säger Jessica Pålsson.

Nära proffskontrakt

Hon säger själv att hon är nära att kunna livnära sig på sporten. En finalplats i EM eller VM borde göra att de stora sponsorerna kommer med ett proffs-kontrakt, och det är det som är målet för 20-åringen från Furulund.
- Det skulle betyda allt, det är bland det bästa jag vet att göra. Den dagen den drömmen går i uppfyllelse så kommer det betyda allt för mig, säger hon.

Samtidigt vet Jessica Pålsson hur mycket det krävs för att nå målet, för att bli Europamästare eller till och med världsmästare.
- Det är därför jag nästan aldrig missar en tävling eller ett träningspass. Jag kör mot de som är bättre för att utvecklas och bli en bättre förare. Så jag kan få upp snabbheten på banan. Nu är jag bland de jämnaste i världen. Det är ”speeden” jag behöver få upp för att bli en bättre förare, säger hon.

Nästa år när Euro Buggy Masters avgörs i Furulund kanske den lokala stjärnan är proffs eller europamästare. Då kommer det sannolikt komma ännu fler världsstjärnor till Kävlinge kommun för att tävla med radiostyrda bilar.
- Det är alltid svårast att få dit folket till första tävlingen. Sen är det lättare att marknadsföra tävlingen. Nu blir det mycket lättare, säger hon.