Lekplatsen vid Tornvägen i Kävlinge har fått ny närvarostyrd belysning.

Lekfull belysning ska locka till lek även under mörka kvällar

Idag är det höstdagjämning och lagom till att det börjar bli mörkare på kvällarna är den nya belysningen på lekplatsen vid Tornvägen i Kävlinge – nära Emmyhillsparken – klar.

Kävlinge kommun har under året satsat på konstnärlig belysning för att skapa trivsamma offentliga miljöer i samarbete med den välkände ljusdesignern Bertil Göransson efter idé och inspiration av Bim Troell. Bland annat har bron över 108:an och Kävlinge vattentorn tidigare fått stämningsfull belysning.

Nu är det alltså lekplatsen vid Tornvägens tur. Här är det tänkt att belysningen ska skapa nyfikenhet och upptäckarglädje hos framför allt de yngre besökarna. Det är också viktigt att platsen upplevs som en trygg och glad plats för alla.

Idén bygger på att skapa en inre yta bestående av mönsterprojektioner där besökaren kan upptäcka något som inte syns dagtid. Temat är ”vår natur” och därför kan man träffa på både fiskar, fjärilar och fåglar i form av ljusbilder på marken. För att rama in och skapa en trygghetskänsla belyses även den yttre ytan, slänterna runt lekplatsen.

Visionen är att skapa en energisnål och miljövänlig belysning genom att använda LED-ljuskällor samt att styra belysningen så det inte är tänt under alla dygnets mörka timmar. Med hjälp av närvarostyrning tänds belysningen upp när någon närmar sig lekplatsen och släcker sedan ner den igen en stund efter att besökarna lämnat platsen.