Den stolta vinnaren av Årets Entreprenör 2021 poserar med kommunstyrelsens ordförande Pia Almström (M) framför deltagarna på gårdagens After Work för entreprenörer på Badhotellet på Barsebäckstrand.

Roger Nilsson och Matmakarna Butik & Catering i Skåne AB tilldelas utmärkelsen "Årets Entreprenör"

Roger Nilsson och Matmakarna Butik & Catering i Skåne AB visar på ett entreprenörskap som står ut. Matmakarna har med sina events, produkter, mathantverk och vördnad för djur och råvaror blivit ett dragplåster och besöksdestination i centrala Kävlinge. Nu har Roger och medarbetarnas goda arbete och entreprenörsanda ännu en fjäder i hatten, nämligen utmärkelsen Årets Entreprenör 2021.

Sensommarsolen lyste ikapp med de nästan 100 företagare och entreprenörer som anmält sig till den After Work med grillbuffé och underhållning som Kävlinge kommuns näringslivsenhet i samarbete med Sparbanken Skåne och Företagarna anordnade på Badhotellet, Barsebäckstrand. Det surrades friskt kring vem/vilka som skulle bli Årets Entreprenör 2021 i Kävlinge kommun. Valet stod mellan Mammuth AB, Handlar'n i Dösjebro och Matmakarna Butik & Catering i Skåne AB - tre fantastiska finalister. Efter noga överläggande stod det dock klart.

"Med betoning på hantverk och affärsmässighet har han utvecklat en identitet av förstklassig mat som spridit sig utanför både Kävlinge och Skåne. Matmakarna har därigenom blivit ett starkt varumärke för platsen. Årets Entreprenör 2021 i Kävlinge kommun är Roger Nilsson med Matmakarna Butik & Catering i Skåne AB" presenterade juryn vinnaren och motiverade sitt val.

Även hållbarhetstänket i Matmakarnas cirkulära affärsmodell uppmärksammades då Roger Nilsson skapar välkomponerade måltider av sådant som andra skulle kasserat. I sin unika känsla för smaken och råvarans ursprung har hans entreprenörsanda hittat skaparkraft i det som andra hade ratat.

Övriga vinnare under kvällen

• Unga Företagare (delades ut av Företagarna): Andreas Hansson, Hanssons Golv & Bygg AB
  • Årets Företagare (delades ut av Företagarna): Ola Åkesson och Mikael Dahlgren, MSW Servicebolag i Löddeköpinge AB
  • Mästarbrev (delades ut av Företagarna, pristagaren kunde tyvärr ej medverka): Marie-Louise Tegnér, massör.

Under kvällen passade Kävlinge kommun även på att dela ut plaketten till 2020-års vinnare av Årets Entreprenör; Fredrik Friberg och Snickarglädje i Virke. De lättade restriktionerna möjliggjorde att Fredrik och Snickarglädje äntligen fick sin plakett och kunde firas ordentligt.