Invasiva vandringsmusslor har hittats i norra Saxtorpsjön, den populära badsjön, på Järavallen.

Varning för vandringsmussla i badsjön vid Järavallen

Uppdatering: Stiftelsen Skånska Landskap som äger och driver Järavallen avråder från badning i Badsjön. Läs mer här: Information om vandringsmusslor på skanskalandskap.se

Flera exemplar av vandringsmusslor, som är en främmande och invasiv art, har hittats i norra Saxtorpssjön, det vill säga badsjön på Järavallen. Vandringsmusslan kan orsaka stor skada på våra vattenekosystem. De sätter sig fast med starka trådar på alla hårda ytor, inklusive inhemska musslor och kräftor. Dessa inhemska arter blir ofta så överväxta att de dör. Vandringsmusslorna fäster också på insidan av bevattningsrör, på utsidan av båtar och på stegar som används för att komma upp ur vattnet och det blir stora kostnader för bekämpning.

Hjälp oss att stoppa spridningen!

Järavallen ägs och drivs av Stiftelsen Skånska Landskap.

Så här ser vandringsmusslorna ut. Fotograf: Filip Hvitlock