Barsebäckstrand sett från bryggan.

Kävlinge kommun fortsätter att utveckla Barsebäckstrand

Barsebäckstrand är ett av kommunens smultronställen, en plats där kommunens invånare kan njuta av sköna bad tillsammans med spännande aktiviteter, men även promenader och avkoppling. Kommunstyrelsen har nu gett klartecken till att gå vidare med visionsarbetet.

De senaste åren har området utvecklats med en ny lekplats, badflottar i havet under sommaren, ny toalett, ny busshållplats, havssimbana, hundbadplats, nya skyltar för Skåneleden samt nya ställplatser för husbilar. Det har också gjorts en utredning gällande vattenströmmar och erosion samt säkerställts att platsen kan besökas med kollektivtrafik året runt.

Kävlinge kommun äger numera hela området och hotellbyggnaden hyrs ut till vår driftsentreprenör, Barsebäcks Badhotell AB. Kommunstyrelsen har beslutat att avveckla campingen på området som inte bär sina egna kostnader och kräver utbyggnader för att kunna bedrivas på ett reglementsenligt vis. Istället vill kommunen skapa utökade möjligheter för övernattning och konferens genom Badhotellet. De ställ- och tältplatser som finns på området kan exempelvis nyttjas i samarbete med hotellet.

För att Barsebäckstrand ska vara en attraktiv plats för årets alla dagar vill kommunen också öppna upp för att utveckla området ytterligare framöver. Ett utredningsarbete är igång och kommer att presentera en skiss och förslag till kommunstyrelsen i december. Kanske kan det i framtiden bli fler badbryggor, utegym, ökad sandåterföring på stranden eller en bastuflotte på platsen.