Illustration: Länge Leve

​Ny översiktsplan för Kävlinge kommun ute på samråd

Kävlinge kommun har tagit fram ett förslag på ny översiktsplan – ett dokument som ger vägledning för bostadsbyggande, stadsutveckling, handel och naturområden de kommande 20 åren. Nu välkomnar vi synpunkter på förslaget från kommuninvånare, företagare, myndigheter och andra intressenter.

Den 10 maj till den 10 augusti är förslaget till ny översiktsplan ute på samråd. Under denna period kan kommuninvånare, företagare, organisationer och myndigheter lämna synpunkter på förslaget.

- Vi hoppas verkligen att många tar vara på chansen att tycka till. I vår interaktiva karta kan man klicka sig runt och se hur vi planerar att förtäta och bygga ut men också vilka områden som vi anser är viktiga att bevara, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Översiktsplanen är ett av kommunens viktigaste strategiska dokument och regleras enligt plan- och bygglagen. Den ger vägledning för all fysisk planering genom att ange hur kommunen ska använda mark- och vattenområden.

- Översiktsplanen stakar ut huvudriktningen för hur vår kommun ska utvecklas på lång sikt. Den är viktig för att ge en balans mellan människor, natur och ekonomi, förklarar oppositionsråd Catrin Tufvesson.

Att Kävlinge kommun ska verka för en omställning till ett långsiktigt hållbart samhälle löper som en röd tråd genom hela översiktsplanen.

- När kommunen växer med nya invånare, företag och besökare ska översiktsplanen vara en ledstjärna som hjälper oss att utvecklas på ett sätt som gynnar både dagens och framtidens generationer. På så sätt skapar vi förutsättningar för en hållbar utveckling, förklarar Therese Andersson, chef för strategisk planering i Kävlinge kommun.

Infotavlor och digitala samrådsmöten

Förslaget på ny översiktsplan kan läsas på biblioteken, på kommunhuset och på Kävlinge kommuns hemsida; kavlinge.se/oversiktsplan2040. Det finns även informationstavlor utomhus i Kävlinge, Furulund, Löddeköpinge och Dösjebro.

- På grund av pandemin kommer informationsmöten och dialoger i stor utsträckning att ske digitalt, men vi hoppas att det under sommaren ges möjlighet att även mötas på plats ute i kommunen, säger Pia Almström.

Vid tre tillfällen hålls digitala samrådsmöten som är öppna för alla. På dessa möten berättar vi om planförslaget och det ges möjlighet att träffa tjänstemän och politiker samt ställa frågor.

Datum för digitala samrådsmöten

Tyck till i vår interaktiva karta

I vår interaktiva karta på kavlinge.se/oversiktsplan2040 kan du navigera runt och se förslagen till hur kommunen ska utvecklas fram till år 2040. Här kan du kommentera direkt på kartan och läsa andras synpunkter.

Till den interaktiva kartan

Skånes bästa boendekommun

I översiktsplanen fokuserar Kävlinge kommun på fyra områden som vi anser ger oss de bästa möjligheterna att nå vår vision om att bli Skånes bästa boendekommun:

• Ett tryggt och nära vardagsliv - I Kävlinge kommun ska det vara möjligt att leva ett enkelt vardagsliv. Det innebär bland annat att du ska ha nära till service såsom skolor, affärer och fritidsaktiviteter.
  • Å, hav och natur är nära - Naturen är en tillgång och den ska få prägla bostads- och fritidsområden även i framtiden. Våra värdefulla naturområden ska utvecklas och göras tillgängliga för fler.
  • Växa i hållbara lägen - Kävlinge kommun ska växa och utvecklas enligt hållbara principer, såväl ekonomiskt och socialt som miljömässigt. Vår kommun ska därför i huvudsak växa genom förtätning.
  • Samspel i en expansiv storstadsregion - Kävlinge kommun har ett utmärkt geografiskt läge. Vi ska utvecklas jämsides med de närliggande städerna och öka samarbetet med våra grannkommuner.

Läs hela Översiktsplan 2040

Therese Andersson