Nya Kawasaki Z H2 påbörjar en ny era i Hypernaked-klassen

Men Kawasaki tittar inte bakåt med deras senaste Z, istället uppmuntras förare och fans att vända blicken mot framtiden och möta den mest radikala, tekniskt avancerade och starkaste Z någonsin – Z H2. Genom att nyttja tidigare erfarenheter från Ninja H2 och H2R tvingar Z H2 motorcykelvärlden in på en ny riktning med den ultimata Hypernaked-maskinen.

Att vara i toppen för 2020 års Z-familj är ett stort ansvar, vilket kräver en maskin med funktioner och specifikationer för de mest kräsna förarna – ”The Ultimate Z”. Z H2 är ett praktexempel på Kawasakis unika designfilosofi "Sugomi" - där varje estetisk innovation matchas av likvärdig teknisk utveckling - och kommer fullpackad med intressanta, förarorienterade lösningar.

Självklart riktas det mesta av uppmärksamheten mot den majestätiska 998cc 4-cylindriga motorn utrustad med Kawasakis egendesignade och egentillverkade kompressor. Med en förväntad toppeffekt på 200hk, är utformningen anpassad för kontrollerbart men ändå uppfriskande flöde av kraft med ett tillfredsställande Ram Air-assisterat crescendo, tillsammans med mer jordnära förarvänliga egenskaper vilket resulterar i en mer lättkörd motorcykel överlag. Så när Z H2 såklart kommer attrahera väldigt erfarna förare, så gör dess allsidighet den tillgänglig för en bredare publik.

Exteriören talar för den speciella naturen av denna “Ultimate Z”, med en ny typ av Sugomi styling och visuella uppdateringar så som komplett användande av LED, inklusive blinkers och nummerplåtsbelysning. Den lättlästa TFT-displayen och funktioner så som en upp/ner quick shifter, cruise control som standard och flertalet andra förarfokuserade egenskaper är ett stort plus. Kawasakis lovordade fackverksram som setts hos tidigare kompressormatade modeller är uppdaterad och anpassad för nya Z H2 och på Showa BPF-gaffeln sitter det Brembo M4-bromsok monterade – ett intyg på högkvalitativa specifikationer på denna klassledande Naked-maskin.

På djupet, så har Kawasakis ingenjörer jobbat hårt för att skapa en dynamisk balans mellan prestanda och hållbarhet – för att göra drömmen om en kompressormatad streetmotorcykel en praktisk, men exotisk verklighet. Med en Assist & Slirkoppling kombinerat med s.k ”dog ring”-växelmekanism och smart användning av motorolja som kylmedel istället för en stor laddluftkylare, har KHI-ingenjörerna kombinerat hållbarhet och körbarhet på ett sätt bara de kan.

Med hjälp av Bosch IMU finns flertalet förarhjälpmedel; traction control, intelligent ABS, KCMF(Kawasaki Cornering Management Function), valbara kör- och effektlägen och anti-wheelie kontroll. Z H2 kommer utrustad med ett Bluetooth-chip som möjliggör koppling till förarens smarttelefon via appen Rideology The App, här ges föraren en möjlighet att upptcäka mer om deras åktur och fordonsstatus, direkt på smarttelefonens skärm. Praktisk information i form av bränsleekonomi och trippinformation paras bland annat med information så som lutningsgrad – vilket säkerligen kommer vara en populär funktion.

Från dess asymmetriska intag för kompressorn på ena sidan av den agressiva twin LED-framlyktan,  “Supercharged”-emblemet på impellern till den stukade Sugomi-designen och dramatiskt färgade fackverksramen, är Z H2 en komplett sensation. Mycket uppmärksammad, omtalad och kanske den mest efterlängtade av alla 2020 Hypernaked-maskiner – Z H2 är äntligen här och redo att ta platsen i toppen av Z-familjen och leda den populära Naked-klassen.

Goda nyheter för köpare i Sverige är att även denna kompressormatade motorcykel går att få med Kawasakis Märkesförsäkring - från 6.754 kr. (möjlig från 30 år).

Fullständig information och specifikation på Kawasaki.se