Delar av utgivningen på Kappa Publishing & Kappa Books

Keesing Media Group förvärvar Kappa Publishing och Kappa Books i USA

Keesing Media Group förvärvar Kappa Publishing och Kappa Books

Förvärvet stärker ytterligare Keesings position som världsledare inom korsord och braintainment. Det är det tredje förvärvet sedan partnerskapet med BC Partners inleddes i januari 2021.

Den 10 mars 2022 – Amsterdam, Nederländerna: Keesing Media Group (“Keesing”), världens ledande aktör inom korsord och  braintainment kan idag bekräfta förvärvet av det amerikanska korsordsförlaget Kappa Publishing och Kappa Books, två dotterbolag inom Kappa Media Group Inc.

Kappa Publishing som grundades för mer än 35 år sedan i Fort Washington, Pennsylvania, USA av Nicholas G Karabots är marknadsledare i Nordamerika inom produktion och utgivning av korsordsmagasin, specialmagasin och målarböcker samt pysselböcker för barn. Många av titlarna har överlevt tidernas förändring sedan början av 1930-talet och de fortsätter att vara ledande på marknaden än i våra dagar.

Genom förvärvet stärker Keesing sin globala närvaro avsevärt och bygger vidare på sin dominerande ställning i Europa samtidigt som man befäster positionen som världsledare inom korsord och braintainment. Förvärvet är Keesings tredje sedan BC Partners köpte Keesing i januari 2021 efter att man i juli 2021 förvärvade Pleyades, det äldsta korsordsförlaget i Spanien, och Küng Gruppe, marknadsledaren inom korsord i Schweiz.

”I och med förvärven av Kappa, Pleyades och Küng Gruppe tar Keesing Media Group ett stort steg vidare mot att förverkliga vår ambition att konsolidera den internationella marknaden och göra världen till en smartare och bättre plats. Vi är glada över att ytterligare stärka vårt varumärke och befästa vår position som världsledare inom braintainment, samtidigt som vi fortsätter vår digitala expansion”, säger Philip Alberdingk Thijm, VD på Keesing Media Group.

”Genom att få in Kappa Publishings verksamhet under Keesings ledning så bygger vi vidare på den väg som min far, Nicholas Karabots, vår familj samt våra anställda lagt de senaste 35 åren. Keesings världsdominans inom braintainment-marknaden kommer att skapa nya och spännande möjligheter och produkter i USA samt ytterligare stärka magasins- och bokmarknaderna på flera sätt. Vi ser fram emot att samarbeta med Keesing och BC Partners kring tillväxt och diversifiering av våra varumärken”, säger Despina McNuty, VD för Kappa Media Group, Inc.

Nikos Stathopoulos, Partner och medlem i den verkställande kommittén på BC Partners: ”När vi förvärvade Keesing åtog vi oss en ambitiös tillväxtstrategi som skulle få Keesing att öka sin dominans på den globala braintainment-marknaden. Vi är nöjda över att vi redan inom ett år och med tillförsikt kan konstatera att Keesing är den största aktören i världen inom detta område. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Philip och resten av teamet på Keesing för att åstadkomma ytterligare tillväxt och kapitalisera på möjligheterna i den här kärnfulla sektorn. Inga ytterligare villkor kring transaktionen offentliggörs.

Om Keesing Media Group

Keesing Media Group är det största företaget inom braintainment i Europa och producerar över 110 miljoner korsordstidningar om året samt erbjuder ett brett utbud av tankesport online. Sedan grundandet av Amsterdamfödde journalisten Isaac Keesing 1911 har företaget vuxit till marknadsledare inom både tryckta och digitala format. Företaget erbjuder tankesportfans över hela världen utmanande och innovativa koncept. Företaget har sitt huvudkontor i Amsterdam och 11 lokalkontor över hela Europa. För mer information, besök www.keesing.com

Om BC Partners

BC Partners är ett ledande internationellt investmentbolag med över 40 miljarder euro i tillgångar under förvaltning inom private equity, private debt och fastighetsstrategier. BC Partners grundades 1986 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av den europeiska uppköpsmarknaden. Idag arbetar BC Partners investment-team från kontor i Europa och Nordamerika som integrerade transatlantiska team samordnade över företagets kärnsektorer. Sedan starten har BC Partners genomfört över 120 private equity-investeringar i företag inom de fyra kärnsektorerna: TMT, Industrial & Business Services, Healthcare och Consumer, med ett totalt företagsvärde på över 160 miljarder euro. För närvarande investerar man sin elfte private equity fond. För mer information, besök https://www.bcpartners.com

Om Kappa

Kappa Media Group har sitt huvudkontor i Fort Washington, Pennsylvania och drivs av Spartan Organization, Inc., och Kappa Media Groups verksamheter består av: Kappa publishing, som ger ut magasin, barnaktivitetsböcker och kartor; och Kappa Graphics samt Kappa Product Fulfillment Services som tillhandahåller höghastighetsinternet, tryckeriverksamhet, bindning, förpackning och andra tjänster via sina anläggningar i Pittston, Pennsylvania.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Keesing Media Group:

Odette Akersloot

press@keesing.com

+31 (0)6 1927 8365

BC Partners

Pro-bcpartners@prosek.com

Keesing är Sveriges marknadsledande företag med tjänster och produkter inom tankesport – i form av korsord, sudoku och andra logiska utmaningar. I över sex decennier har våra produkter levererat underhållande utmaningar till svenskar i alla åldrar – från barn och nybörjare till erfarna och experter. Vårt sortiment har i dag över 60 magasinstitlar och inkluderar bland annat Kors & Tvärs, Veckokryss och Krysset. Dessa titlar ges ut av Tankesport.

Erik Dahlbergsallén 15