Tankesport ger ut bok i samarbete med FRA

Tankesport ger ut bok i samarbete med FRA

2022 fyller FRA 80 år. Sedan 1942 har Försvarets Radioanstalt arbetat med signalspaning mot utländska förhållanden för skyddet av Sveriges oberoende och integritet. Därför medverkar myndigheten nu i Tankesports nya bok ”Är du smartare än en kryptolog? – Tankenötter från FRA”. Här får du en unik inblick i FRA:s spännande verksamhet, hur dess krypotologer arbetar och kluriga utmaningar som mäter dig mot Sveriges smartaste hjärnor. Det är första gången som myndigheten medverkar på detta sätt i en bok.

Nu gläntar underrättelsetjänsten FRA – Sveriges hemligaste och smartaste myndighet – lite på dörren och berättar om sin verksamhet. Att ha som uppgift att försvara landets säkerhet och integritet är av naturliga skäl svårt att tala om men nu, i samband med att myndigheten fyller 80 år, medverkar de i Tankesports nya bok. Boken beskriver FRA:s historia och arbetet som bedrivs idag. Den ger en unik inblick i kryptologens utmaningar, allt från att knäcka kodade meddelanden under andra världskriget till dagens arbete inom cyberförsvaret. Dessutom får läsaren över 100 kluriga och logiska utmaningar på olika nivåer. Klarar du alla – ja då kan du nog säga att du är smartare än en kryptolog!

Bokens frågeuppgifter är roliga och underhållande. Variationen på utmaningarna är stor och går att lösa både själv och tillsammans med andra. Samtidigt ger innehållet en unik inblick i myndighetens arbete och förståelse för det viktiga arbete som FRA bedriver. ”FRA finns till för att skydda vår demokrati och för vår gemensamma trygghet. Vår verksamhet är beroende av att vi har kloka människor som löser svåra utmaningar, och den här typen av tankenötter är en rolig hobby för många kollegor. Jag hoppas förstås också att några unga tjejer och killar kanske får upp ögonen för hur roligt och viktigt det kan vara att jobba på FRA”, säger FRA:s kommunikationschef Ola Billger.

FRA medverkar i boken som ges ut av Tankesport, Sveriges ledande varumärke inom klurigheter. Redaktörerna där är vana att hantera just logiska utmaningar då de har en lång tradition av att jobba inom just den genren. Boken finns ute till försäljning nu och kan köpas hos de flesta bokhandlare samt på tankesport.se/fra.

”Att jobba med den här boken som redaktör har varit bland det roligaste jag någonsin gjort. Det är alltid spännande att skapa en helt unik produkt, och att göra det tillsammans med dessa smarta människor har varit otroligt spännande och det har utmanat de klurigaste delarna av min vanligtvis ganska kluriga hjärna”, säger Jonas Nirfalk, redaktionell utvecklingschef på Keesing.

Kontaktuppgifter:
Ola Billger, kommunikationschef FRA, telefon 010-557 47 99, ola.billger@fra.se
Jonas Nirfalk, redaktionell affärsutvecklingschef Keesing, telefon: 070-922 45 87,
För pressexemplar kontakta j.nirfalk@keesing.com