Pressmeddelande -

Svensk - Indisk kontraktstillverkare av läkemedel tar elefantkliv framåt - öppnar sin andra produktionsanläggning för läkemedel i Sverige

Kemwell AB fördubblar sin produktionsyta för tillverkning av läkemedel till företag på den amerikanska, europeiska och japanska marknaden. Den nya toppmoderna fabriken i Uppsala möjliggör framtida optimala och effektiva möjligheter för fortsatt expansion. Företagets svenska VD Agneta Bergvall ser positivt på företagets kommande utveckling.

År 2006 förvärvade den familjeägda koncernen Kemwell Pvt Ltd i Indien en av Pfizers fabriker i Sverige och etablerade sig därmed som kontraktstillverkare på den europeiska marknaden. Tack vare företagets starka verksamhetsutveckling väljer företaget nu att ytterligare öka sin produktionskapacitet genom att produktionsytan växer från 16 000 till

31 000 kvadratmeter. Expansionen möjliggör utökad tillverkning av läkemedel såsom tabletter, suppositorier och kapslar men kan också innebära att företaget väljer att expandera med andra beredningsformer.

Vår nya läkemedelsfabrik kommer att kännetecknas av hög automatisering och flexibilitet för att uppfylla både befintliga och nya kunders högt ställda krav inom läkemedelsproduktion, säger Agneta. Företaget beräknar komma igång med tillverkning i lokalerna under 2010.

- Den nya läkemedelsfabriken i Uppsala ger oss unika möjligheter och vi är oerhört glada att våra ägare väljer att expandera i Sverige. Våra medarbetare har mångårig erfarenhet och hög kompetens inom fullskalig produktion, tillägger Agneta. Kemwell är idag en av Indiens största kontraktstillverkare och i och med denna expansion kommer vi att ta marknadsandelar på exempelvis den europeiska marknaden, avslutar hon.

- Den nya anläggningen passar perfekt in i det expansiva skede företaget befinner sig i, med tanke på de diskussioner som pågår med internationella läkemedelsföretag. Nu kan vi hjälpa våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att ta över deras behov av fullskalig produktion. Vi ser samtidigt till att utöka vår analys- och metodutveckling och stabilitetsstudier samt även analys av produkter som ska säljas inom EU men är tillverkade utanför EU (s.k QP-release) - avslutar Leo Fällgren, affärsutvecklare på Kemwell.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Agneta Bergvall, CEO, Kemwell AB, +46 18 16 45 04, agneta.bergvall@kemwell.se

Leo Fällgren, Director Business Development, Kemwell AB, +46 18 16 41 17, leo.fallgren@kemwell.se

• Medicin, läkemedel

Kemwell AB är en del av Kemwell Group och det familjeägda Kemwell Pvt Ltd i Indien med huvudkontor i Bangalore. Kemwell Group är en ledande tillverkare inom kontraktstillverkning av läkemedel för global distribution. Företaget tillverkar läkemedel till fem av världens tio största läkemedelsföretag, exempelvis GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson och Pfizer. Kemwell Pvt Ltd är en av Indiens största kontraktstillverkare av läkemedel med över 25 års erfarenhet. Koncernen har mer än 1000 anställda och sju produktionsanläggningar år 2011, fem anläggningar i Indien och en i Sverige. Kemwell Group är godkänd läkemedelstillverkare för den amerikanska, europeiska, japanska och indiska marknaden. Läs mer om Kemwell på www.kemwellpharma.com

Kemwell AB is a part of the Kemwell Group and the family owned Kemwell Pvt Ltd of India with its’ head office in Bangalore. Kemwell Group is a leading contract manufacturer of pharmaceuticals for global distribution. The company produces pharmaceuticals for five of the ten largest pharmaceutical companies in the world such as GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson and Pfizer. Kemwell Pvt Ltd is already one of the largest contract manufacturers of pharmaceuticals in India with more than 25 years experience. The company has more than 1,000 employees worldwide and will by 2011 have seven production units - five in India and one in Sweden. Kemwell is licensed to develop pharmaceuticals for the American, European, Japanese and Indian markets. For more information about Kemwell: www.kemwellpharma.com

Åsa Holmer

Presskontakt Communication Manager Communication, Human Resources, Environmental Health and Safety +46 18 16 40 00