Svein Narum 8-26 oktober hos Kaolin

Svein Narum

Vedeldat lergods

8.10 – 26.10 2011

Den norske keramikern Svein Narum arbetar med traditionell brukskeramik som förhöjs av ett flödigt och målerisk arbete med glasyrer. Hans glasyrer är baserade på gamla krukmakarrecept och han blandar färgerna själv genom att använda enkla metalloxider som koppar, kobolt, järn och mangan. Han bränner sin keramik i en stor vedugn som kräver 22 timmar för att komma upp i temperatur. Färgerna och kvalitén i godset kan bara uppnås genom den krävande process som en vedugnsbränning innebär.

Sin inspiration hämtar Svein Narum från möten mellan människor, samtalen kring middagsbordet, traditioner och ceremonier. Måltiden är för Svein Narum en central del i det vardagliga livet och en viktig källa för inspiration. Familj och vänner samlas för att äta, tala och njuta tillsammans. Ur detta enkla och naturliga; en måltid, oavsett om den är storslagen eller alldaglig, växer Svein Narums keramik.

Svein Narum examinerades vid Bergens Kunsthåntverksskole 1984. Han har undervisat vid Chungnam National Univercity i Syd Korea, Glas och Keramikskolen på Bornholm och vid Kunsthåntverksskolen i Bergen och håller både workshops och föreläsningar. Han finns representerad vid museer såväl i norden som i Tyskland och Ryssland och har haft en mängd separatutställningar och nu har Kaolin den stora glädjen att få visa hans rustika och vackra keramik.

Vernissage lördagen den 8 oktober kl 11.00

Hanna Grill Lyssarides

Intendent

KAOLIN

Hornsgatan 50

www.kaolin.se

info@kaolin.se

Öppet: tis-fre 11-18, lör 11-16, sön 12-16

• Design

• bruksgods
  • kaolin
  • keramik
  • keramikutställning
  • konstföreningar

• Stockholm

Kaolin bildades 1978 då en grupp keramiker gick ihop, startade ett kooperativ och öppnade butik med galleri vid Mariatorget i Stockholm. Man tog sig namnet Kaolin efter berget Gaolin i Kina, den plats där man en gång fann den rena finkorniga kaolinleran som ingår både i lera och i glasyr.
Idag, 35 år senare blomstrar fortfarande Kaolins verksamhet i samma vackra lokaler på Hornsgatspuckeln och några av de medlemmar som var med från starten är fortfarande aktiva i kooperativet.

Vi har befäst vår position som det enda renodlade keramikgalleriet i Sverige och utvecklats till en mötesplats för både konstföreningar, samlare och keramikälskare. De tjugotal keramiker som Kaolin idag består av arbetar med både brukskeramik och skulptur vid sidan av utsmyckningar i offentliga sammanhang, undervisning och andra uppdrag.

I galleriet visar vi separatutställningar med framförallt inbjudna gästutställare men även med kaolins medlemmar. Vi visar både svenska och utländska keramiker och de senaste åren har vi särskilt satsat på gästutställare från våra nordiska grannländer. Kaolin vill gärna fånga in den nya och experimentella keramikkonsten i vår utställningsverksamhet samtidigt som vi vill lyfta fram det traditionella högklassiga hantverket och det gedigna bruksgodset. Vi har regelbundet grupputställningar kring olika teman och i vårt lilla gallerirum, Projektrummet, visar vi mindre utställningar där konstnärerna arbetat mer kring ett projekt eller vill visa sitt examensarbete.

Kaolin anordnar regelbundet öppna föreläsningar med inbjudna föreläsare och vi har även privata visningar för konstföreningar, skolor och företag.

Hanna Grill Lyssarides

Presskontakt Intendent Utställningsverksamhet, press, löpande ekonomi, butik, marknadsföring etc. 08-644 46 00