Kesko har bytt ut plasttypen vid emballering på centrallagret i Örebro – ett skifte som har inneburit en minskning av plastanvändandet med 60%.

Kesko minskar sin plastanvändning

Idag den 5 juni är det Världsmiljödagen, som i år går under parollen ”Beat Plastic Pollution”. Kesko Sverige vill uppmärksamma detta genom att lyfta det arbete som görs inom koncernen med att minska användningen och främja återvinningen av plast. Kesko-koncernen siktar på att minska mängden plast i förpackningarna för våra egna varumärkesprodukter med 20% till slutet av 2025.

En av alla åtgärder som vi arbetar med i Sverige är bland annat att minska vår egen användning av plast på vårt centrallager i Örebro. Där har vi bland annat bytt ut plasttypen vid emballering, från svart plast till genomskinlig elastisk plast. Vi uppskattar att skiftet av plast har medfört en minskning av plastanvändandet med 60% på ett år. För vår kartongfyllnad när vi packar varor har vi bytt ut plast som material till riven wellpapp istället, vilket också har inneburit en minskad mängd plastanvändning.

Utöver att minska vår egen användning av plast arbetar vi på bred front vad gäller hållbarhet, och utgår från fyra fokusområden: klimat och natur, hållbar värdekedja, ansvar för människor och en ansvarsfull styrning. Vi ser bland annat över vår egen fordonsflotta för att nå målet om koldioxidneutrala transporter år 2025. Vi arbetar med att minska vårt avfall och höja återvinningsgraden genom att vi har inlett ett utökat samarbete med nätauktionen Blinto. I flera av våra regioner går vi också över till Stena Recycling som gör det möjligt för oss att ha en ökad sorteringsgrad, där målet är 90%.

Vi utmanar även våra leverantörer att sätta mål för att minska sina utsläpp, via den ideella globala miljöorganisationen CDP (Carbon Disclosure Project), som arbetar för utsläppsminskning till 2026. Tidigare i år fick vi bevis på att vi gör ett bra arbete med detta i och med att Kesko utsågs av CDP till Supplier Engagement Leader. Dessa krav på leverantörerna bidrar i sin tur att vår värdekedja blir mer hållbar och att vi därmed kan erbjuda våra kunder bättre val av produkter.

– För oss är det nu viktigt att stötta våra kunder i den omställning som vi befinner oss i, menar Endre Espeseth, VD för Kesko Sverige. Detta gör vi bland annat genom att ligga i framkant av det gröna skifte som sker just nu, där vi erbjuder lösningar för energieffektivisering och produkter som stödjer detta.