Kesko investerar i byggproffsen med K-Bygg. K-Rauta i Sverige kommer antingen att konverteras till K-Bygg anläggningar eller stängas.

Kesko fokuserar på byggproffsen i Sverige med varumärket K-Bygg

Den finska koncernen Kesko satsar på att bli nummer ett inom bygghandeln i Sverige genom att fokusera på ett varumärke för byggbranschens proffs, nämligen K-Bygg. Befintliga K-Rauta varuhus i Sverige kommer antingen att konverteras till K-Bygg anläggningar eller stängas. Kesko fortsätter att investera i K-Bygg, som också kommer att välkomna privatpersoner som vill handla där byggproffsen handlar. Bytet från dagens två varumärken till fokusering på ett varumärke kommer att ske successivt under 2024.

Idag har Kesko i Sverige 51 K-Bygg anläggningar och 16 K-Rauta varuhus. Nu satsar koncernen fullt ut på K-Bygg. K-Bygg ska vara det självklara förstahandsvalet för professionella byggare och Kesko har som mål att bli nummer ett på den svenska byggmarknaden.

– Med ett erbjudande och ett varumärke kan vi lägga all vår ambition, hela vår kompetens och större resurser mer effektivt på ett ställe. Nya K-Bygg kommer på sikt att finnas på fler orter än idag och ha ett ännu vassare digitalt erbjudande. Vi kommer verkligen kunna bygga någonting bättre, menar Endre Espeseth, VD för Kesko Sverige. Vi bygger bättre hus, bättre hem och i förlängningen ett bättre och mer hållbart samhälle, för våra kunder, partners och medarbetare.

– Alla är välkomna att handla på K-Bygg, även om vi först och främst är det självklara förstahandsvalet för professionella byggare. För privatpersoner som vill handla där byggaren handlar är våra dörrar alltid öppna, säger Endre.

Ledningen i Sverige har gjort noga överväganden och har självklart fullt stöd från de finska huvudägarna. Dialog har inletts med facket om den planerade utvecklingen av verksamheten.

– K-Rautas medarbetare har åstadkommit mycket bra under drygt 25 år i Sverige, berättar Endre. När de nu blir en del av K-Bygg blir vi tillsammans en ännu starkare aktör på byggmarknaden framöver.

K-Bygg, K-Rauta och Onninen bildar idag tillsammans Kesko Sverige, som ägs av det finska bolaget Kesko. Kesko är en av de största detaljhandelskedjorna i norra Europa. Affärsområdet bygg- och teknisk handel, med cirka 17 000 anställda, har ett omfattande utbud av produkter för såväl proffs som slutkonsument. Försäljningen sker genom ett omfattande butiksnätverk, e-handel och digitala tjänster. Läs mer på k-bygg.se, k-rauta.se, onninen.se samt kesko.fi/en/.