Kesko i Sverige ser över sin affär i Sundsvallsregionen, fokuserar på en anläggning istället för två

Kesko i Sverige, moderbolag till K-Bygg, K-Rauta och Onninen, fokuserar sin verksamhet i Sundsvallsregionen. Keskos strategi för att skapa en hållbar och långsiktigt lönsam koncern, innebär en offensiv utvecklingsplan som kräver både investeringar och i vissa fall avveckling.

Sundsvallsregionen växer, något som är synligt i byggsektorn och som skapar en attraktiv marknad för ett ökande antal proffsbyggare. Kesko driver idag två verksamheter i Sundsvall, K-Rauta och K-Bygg Fresks, och vill fortsätta sin satsning i regionen genom att fokusera på byggvarumarknaden och varumärket K-Bygg Fresks.

Det innebär att koncernen kommer att stänga K-Rautavaruhuset i Sundsvall. Varuhuset har länge brottats med dålig lönsamhet och det skulle krävas för mycket att vända utvecklingen. Varuhuset avvecklas under hösten 2020. Det har lagts ett varsel till arbetsförmedlingen för de 18 medarbetare som arbetar där.

- Beslutet att stänga K-Rauta i Sundsvall är mycket tråkigt. Varuhuset och vår personal har varit högt uppskattade av våra kunder och gjort ett bra jobb. Nedläggningen beror på yttre faktorer, säger Endre Espeseth, vd och landschef, Kesko Sverige.

Kesko vill genom varumärket K-Bygg Fresks fortsätta sin satsning i Sundsvallsregionen på ett offensivt sätt. K-Bygg Fresks – tidigare XL Bygg Fresks – förvärvades av Keskokoncernen 2019 och har en stark position med 37 K-Bygg-anläggningar i hela Sverige.

- Vi tror på Sundsvallsregionen! Vi fortsätter vår tillväxt här genom vårt varumärke K-Bygg. I Sundsvall driver vi med framgång K-Bygg Fresks på Murarvägen som vänder sig till proffskunder och även till konsumenter, fortsätter Endre Espeseth.

Kesko Sverige K-Rauta, K-Bygg och Onninen bildar tillsammans Kesko Sverige som ägs av det finska bolaget Kesko. Kesko Sverige har 1600  medarbetare med en omsättning på ca 5 miljarder SEK. Kesko är en av de största detaljhandelskedjorna i norra Europa. Försäljningen till konsument och proffs sker genom ett omfattande butiksnätverk, e-handel och digitala tjänster. Läs mer: k-bygg.sek-rauta.seonninen.sekesko.com.

Erik Öhlin

Affärsområdeschef K-Bygg / Bygg +46-70-2054343