Erik Öhlin, COO K-Bygg.

Kungälvs Trävaruaktiebolag blir en del av Kesko Sverige - tar en starkare position i Göteborg

Kesko Sverige fortsätter sin resa mot att ta en starkare position i Göteborg. Idag slutfördes förvärvet av den Göteborgsbaserade byggmaterialkedjan Kungälvs Trävaruaktiebolag med butiker i Kungälv, Älvängen, Högsbo och Sörred. Förvärvet är en del av Keskos tillväxtstrategi i Sverige. Kungälvs Trävaruaktiebolag kompletterar Kesko Sveriges position ytterligare både geografiskt och kompetensmässigt och blir nu en del av Kesko Sveriges rikstäckande bygghandelskedja K-Bygg. Profileringen till K-Bygg sker i början av mars.

Kesko Sverige har redan en stark position på byggmarknaden med 42 K-Bygg butiker som framförallt riktar sig till professionella byggare samt K-Rautas varuhus med huvudinriktning mot konsument och hemrenoverare. Kungälvs Trävaruaktiebolag blir nu en del av K-Bygg. Förvärvet är ytterligare ett steg i Kesko Sveriges tillväxtstrategi och stärker marknadspositionen i Göteborg. K-Bygg har sedan tidigare butiken K-Bygg i Hisings Backa som öppnade våren 2021.

– Förvärvet av Kungälvs Trävaruaktiebolag stärker oss både kompetensmässigt och geografiskt i Göteborgsområdet. Kungälv Trävaruaktiebolag är ett välskött företag med långvariga och goda kundrelationer. Nu när vi äntligen ingår i samma koncern kan vi fortsätta arbetet med att hitta goda samarbetsformer och tillsammans bygga någonting bättre. Målet just nu är att bibehålla Kungälvs Trä fina kundrelationer, leveranssäkerheten och inte minst, att se till att våra nya kollegor trivs på Kesko Sverige och K-Bygg, säger Erik Öhlin, COO K-Bygg.

– Jag ser fram emot att leda region väst och utveckla erbjudandet till våra Göteborgskunder tillsammans med alla duktiga kollegor. Göteborg är ett expansivt område och vi ser stor potential att växa och ta marknadsandelar här. Att få vara med på den här tillväxtresan och ge våra kunder i Göteborg den absolut bästa servicen känns otroligt spännande. För våra kunder innebär det här att vi stärker oss inom flera områden som exempelvis digitala kanaler och logistik, säger Stefan Hagman, VD, Kungälvs Trävaruaktiebolag.

I detta förvärv ingår all personal inom Kungälvs Trävaruaktiebolag. Kungälvs Trävaruaktiebolags VD, Stefan Hagman, kommer att leda regionen K-Bygg väst där samtliga butiker från Kungälvs Trä ingår, samt den senaste etableringen K-Bygg Hisings Backa.

Kungälvs Trävaruaktiebolag har sitt huvudkontor i Kungälv, Göteborg. Det är en lokal bygghandel med ett brett sortiment som hjälper proffsbyggaren i Göteborg med personlig hjälp och vägledning genom både det lilla och det stora byggprojektet. Företaget har ca 80 medarbetare och omsätter 400 miljoner SEK (2021).

Erik Öhlin

Affärsområdeschef K-Bygg / Bygg +46-70-2054343