Onninen blir en del av K-gruppen – nu börjar utvecklandet av en ny enhet

Idag slutfördes affären mellan Kesko och Onninen och nu påbörjas arbetet med att bygga upp en gemensam affärsenhet med ett utbud som täcker allt från bygghandel till VVS och elektrisk utrustning. Uppköpet innebär att bolaget tar en ännu starkare position på den europeiska marknaden.

Kesko har förvärvat Onninen och man kan nu börja bygga upp en gemensam enhet. Keskos försäljning av bygg- och inredningsprodukter har utvecklats till en internationell framgångssaga. Nu när förvärvet av Onninen har genomförts kommer man att tillsammans skapa en helt ny affärsenhet för byggvaror och teknik, vilket kommer att gynna både kunder och partners.

Onninens och Keskos utbud och expertkunskaper, i kombination med starka relationer till leverantörer, ger en utmärkt plattform för framgång i Europa.

Förvärvets genomförande innebär inga märkbara direkta förändringar, men arbetet med att skapa en ny enhet börjar nu. Onninen fortsätter att vara Onninen utan några omedelbara förändringar, med det välbekanta varumärket och den valda strategin. Inte heller Keskos försäljning av bygg- och inredningsprodukter kommer att förändras i det här avseendet.

Med Onninens starka varumärke, nära kundrelationer och breda expertis inom bland annat VVS och elektrisk utrustning är företaget den perfekta kombinationen för oss. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra kunder och samarbetspartners en bred portfölj av produkter och tjänster, säger Johan Wiklund, VD för K-rauta AB

Kunden och kvaliteten är utgångspunkterna för allt som det gemensamma bolaget gör och planerar. Därför erbjuds kunder och partners att delta i planeringen av den nya enheten.

Målet är att erbjuda kunderna de bästa lösningarna och den bästa kundupplevelsen – därför vill vi föra gemensamma diskussioner för att ta reda på vad det kan betyda för våra kunder. Självklart kommer våra kunder fortsatt få samma service som tidigare från sina etablerade relationer. Vi har möjlighet att skapa något nytt tillsammans på ett sätt som gynnar alla parter, säger Conny Dyrenäs, VD för Onninen Sverige

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Johan Wiklund, VD på K-rauta AB, 070-431 69 60, johan.wiklund@k-rauta.se
Conny Dyrenäs, VD för Onninen, 073-314 19 19, conny.dyrenas@onninen.com

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Det första svenska byggvaruhuset öppnade 1996 i Stockholm. Idag är K-rauta rikstäckande med 20 byggvaruhus, från Haparanda i norr till Malmö i söder. K-rauta erbjuder gedigna produkter och tjänster inom badrum, trädgård, verktyg, bygg och inredning.