Digitaliserade konsultinköp sparar både tid och pengar

Konsultintensiva bolag brottas dagligen med utmaningen att få kontroll på sina konsultinköp. Inköpsprocessen är i de flesta fall utspridda i många delar utav organisationen och det finns sällan en organiserad hantering utav informationen som är relaterad till konsultinköpen. Dessutom sker inköpen många gånger genom manuell hantering via traditionella verktyg som Excel och Outlook. Detta leder dels till stora tidsinvesteringar men även svårigheter att få kontroll och en strukturerad uppföljning av informationsflödet. Konsulttjänster omsätter bara inom IT ca. 50 miljarder SEK per år men avsaknaden av effektiva och lönsamma inköpsmetoder har fram tills på senare tid varit ett stort frågetecken.

Kompetensportalen AB har uppmärksammat detta och utvecklat en användarvänlig webbaserad lösning som hanterar hela inköpsprocessen från behovsunderlag till slutet e-avtal och statistikuppföljning. I tjänsten KeySourcingTool möts köpare och säljare av konsulter för tidseffektiva affärer. Genom att samla informationen på en plats får både beställare och leverantörer full kontroll på förfrågningar, offerter och konsultavtal. Samtlig information är alltid sökbar och med inbyggt behörighetssystem blir det enkelt för hela organisationen att komma åt rätt information för varje enskild användare.

- Flertalet konsultintensiva storbolag har idag ingen koll på hur mycket de spenderar i konsultarvoden och med vår tjänst får de dels en uppföljning av konsulthanteringen men effektiviserar även sin inköpsprocess säger Hans Karlsson VD på Kompetensportalen.

Plattformen är leverantörsneutral vilket innebär att kunden själv väljer vilka leverantörer man vill samarbeta med.

- Utöver att våra kunder får kontroll på sina konsultinköp har det faktum att tjänsten är leverantörsneutral varit uppskattat då användarna själva väljer vilka leverantörer de vill samarbeta med i systemet och enkelt kan konkurrensutsätta marknaden. Detta leder i slutändan till både tidseffektiva och kvalitativa konsultinköp fortsätter Hans Karlsson.

Idag är över 1.500 bolag registrerade i portalen med över 2.500 användare inom både offentlig och privat sektor.

Se filmen om KeySourcingTool här

• Nya produkter, tjänster

• inköp
  • it
  • konsult
  • konsultinköp
  • konsulttjänster
  • molntjänster
  • webbtjänster

KeySourcingTool erbjuder en webbaserad tjänst som hjälper företag att förbättra och effektivisera sina konsultinköp genom en digitaliserad inköpsprocess. I portalen möts köpare och säljare av konsulter för att hantera hela kedjan från behovsbeskrivning till offerthantering, e-avtal och statistikuppföljning.

Vår mission är att erbjuda kunderna möjlighet att göra sina konsultinköp mer strukturerade, tidseffektiva och lönsamma. KeySourcingTool förenklar och automatiserar inköpshanteringen vilket leder till full kontroll på inhyrda resurser samt kostnadsbesparingar.

Cirka 1.500 bolag med över 2.500 användare inom både privat och offentlig sektor är idag anslutna till portalen.

Hans Karlsson

Presskontakt VD 0702946536