Matnyttiga energiråd i en förändrad vardag

Matnyttiga energiråd i en förändrad vardag

Covid-19 förändrar vår vardag både i hemmet, på jobbet och för våra föreningar. Det innebär att många arbetar hemifrån, föreningslokaler står tomma och vissa företag får dra ned på takten. Det är omställningar som samtidigt skapar möjligheter till positiva förändringar.

Energi- och klimatrådgivarna Skåne har tagit fram tips på saker och åtgärder, för privatpersoner, föreningar och företag, som du kanske har tid att kolla upp just nu. Energieffektivisering, solceller och tågvägledning är kanske inte det som ligger högst upp på listan just nu, men det är exempel på frågor du kan få svar på av din kommunala energi- och klimatrådgivare. Vår förändrade vardag öppnar upp för ett tillfälle att spara pengar, energi och göra positiva insatser för klimatet. Både just nu men också på lång sikt.

Hemma

Har du luft/luft-värmepump?

Är du hemma mer, tänk på att den kan behöva rengöras oftare. Minst var 14 dag om den används konstant.

Elanvändningen ökar när vi är hemma mer

Passa på att jämföra elavtal på elpriskollen.se. Boende i lägenhet använder mindre el än de i villa och det kanske inte finns så många kilowattimmar att spara in, men alla bäckar små gör till slut skillnad. Bor du i villa och vill spara energi, titta på mängden varmvatten som används. Tumma dock inte på att tvätta händerna, men stäng kranen när du tvålar in dem.

Konsumtion

Att vi stannar hemma i högre utsträckning ger vissa fördelar för klimatet genom att många av oss reser och shoppar mindre. Pandemin har även uppmärksammat behovet av närproducerade livsmedel och andra viktiga varor, något du som konsument kan påverka genom att välja och efterfråga det i din butik.

Föreningen

Lokaler

Om exempelvis en idrottsförenings lokaler inte används som vanligt, undersök om värmen kan sänkas. Det kan gå att spara upp till 5 procent per grad på uppvärmningskostnaden. Alla föreningar som har en egen fastighet kan dock passa på att se över sådant som tätningslister i dörrar och fönster. Det är ett gott råd även till villaägaren.

Justera även eventuell klockstyrning av belysning. Finns mekanisk ventilation kan även den anpassas.

Individuell rådgivning

Ingen förening är den andre lik. I exempelvis en bostadsrättsförening kan behoven vara annorlunda. Ring er rådgivare och fråga vad ni kan göra i just er förening.

Företaget

Lokaler

Om det skett omställningar som inneburit neddragningar i verksamheten, var uppmärksam på hur lokalerna används. Att dra ned på värmen i den mån det går och ställa ner drifttider på exempelvis ventilationen kan göra stor skillnad.

Effektuttag

Se även över företagets effektuttag om det finns möjlighet att sänka kostnaderna.

Förebyggande

Det kanske finns tid att ha extra koll på sådant som ger energibesparing. Det kan vara läcksökning i tryckluftssystemet och rengöring av belysningsarmaturer och ventilationssystem. Energieffektivisering och dessa tips är alltid bra, speciellt när takten förändrats. Med en ökad verksamhet är det också läge att ha koll på effektuttaget och finns tryckluft är det extra viktigt att ha gjort läcksökning.

Energi- och klimatrådgivningen är oberoende, kostnadsfri och finns till för privatpersoner, föreningar samt små och medelstora företag. Varje skånsk kommun har tillgång till en rådgivare.

Energi- och klimatrådgivarna erbjuder normalt platsbesök hos företag och föreningar. I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer är de tills vidare framflyttade. Är du intresserad av besök be din rådgivare återkomma när restriktionerna minskats. Du kan alltid få hjälp och råd via telefon, mejl eller andra digitala lösningar. Du hittar din kommuns rådgivare via Energi- och klimatrådgivarna i Skånes webbsida ekrs.se eller genom att kontakta din kommun.

Rosa Özgen Sundin Tel: 0728 - 85 49 52 Email: rosa.sundin@kfsk.se