Välkommen på Växa tryggt-konferens den 25 oktober i Eslöv!

Välkommen på Växa tryggt-konferens den 25 oktober i Eslöv!

Det utökade hembesöksprogrammet Växa tryggt har pågått sedan 2018 och kommer efter årsskiftet att fortsätta som ett tilläggsuppdrag. Med anledning av detta bjuder vi in till en Växa tryggt-konferens på Medborgarhuset i Eslöv den 25 oktober.

Konferensen kommer att inledas av Gabriel Wikström som är nationell samordnare för Agenda 2030. Därefter varvas föreläsningar om trygga och goda uppväxtvillkor med resultat från Malmö universitets forskning samt medverkan från team och föräldrar som deltagit i Växa tryggt.

Media är välkomna att delta.

Datum: 25 oktober 2022

Tid: 08:30-12:00

Plats: Medborgarhuset i Eslöv och digitalt via livestreaming

Läs mer om konferensen här: https://xn--skneskommuner-qfb.se/kalendarium/event/vaxa-trygg-konferens/

Om Växa tryggt

Växa tryggt är ett utökat hembesöksprogram för förstföderskor i Skåne. I stället för det ordinarie barnhälsovårdsprogrammet med två hembesök, erbjuder Växa tryggt sex hembesök av både BHV-sköterskor, barnmorskor och föräldrastödjare. Idén om att utöka hembesöken från två till sex kommer från Rinkeby i Stockholm där de sedan 2013 har spritt sina goda resultat vidare genom den så kallade ”Rinkebymodellen”. Projektet Växa tryggt har varit en del av regeringens och SKR:s satsning på ökad tillgänglighet inom barnhälsovården och beslutades av HSN i Skåne 2018. Arbetet utgår från barnkonventionen och syftar till att förbättra förutsättningar för barns hälsa och bidra till en jämlik start i livet genom stödjande insatser. Skånes Kommuner och Region Skåne står bakom satsningen.

Anna-Maria Troedsson, projektledare Växa tryggt

Anna-maria.troedsson@skaneskommuner.se