Vinnarna från Lunds kommun (Henrik Lindberg och Jonna Myrebris) och vindkraftsparken Höge väg (Niclas Palmstierna)

Årets vinnare av Skåne Solar Award och Skånes vindkraftspris utsedda

Förskolan Tegelstugan i Veberöd och vindkraftsparken Höge väg i Maltesholm är årets vinnare av Skåne Solar Award och Skånes vindkraftspris.

Vinnarna av Skåne Solar Award och Skånes vindkraftspris tillkännagavs idag vid Skånes största mötesplats inom energiområdet, Skånes Energiting, som arrangeras av Energikontoret Skåne på konferensanläggningen St Gertrud i Malmö.

Skåne Solar Award består av 10 000 kr och en vacker glasplakett. Priset delas ut årligen av föreningen Solar Region Skåne där Johan Nyqvist är verksamhetsledare:

– Det är väldigt kul att årets vinnare är en solcellsanläggning på en förskola. Det ger möjligheter för både barn och vuxna lära sig som mer om solenergi och se tekniken på nära håll. Och så är anläggningen snyggt integrerad i taket, vilket juryn särskilt har uppmärksammat.

Juryn för Skåne Solar Award hyllade det vinnande solcellsbidraget på med följande motivering:

”En kommunal ”solkarta” i kombination med en solcellsanläggning kan bidra till att skapa nyfikenhet och ökat intresse för förnybar energi. Tegelstugan i Veberöd är ett exempel på solcellsarkitektur med en smäcker takintegrering. Anläggningen bidrar till kommunens miljömål avseende energi och klimat samtidigt som den är en del av pedagogiken. Målgruppen är främst barnen, men den riktar sig också till pedagoger, föräldrar och förbipasserande allmänhet.”

Niclas Palmstierna fick ta emot Skånes vindkraftspris för sitt arbete med vindkraftsparken Höge väg i Maltesholm.

Skånes vindkraftsakademis jury utsåg vindkraftsparken Höge väg till vinnare med följande motivering:
"Arbetet med vindkraftsparken i Maltesholm - Höge Väg, påbörjades redan 2006 och har, trots många hinder på vägen, nu realiserats och är i drift under namnet Höge Väg, sedan början av 2016. Området där parken ligger är ur vindsynpunkt mycket gynnsamt och bidrar till att jord- och skogsbruk i området får en möjlighet att leva vidare."

Skåne Solar Award och Skånes vindkraftspris delas ut i samarbete med E.ON Värme och Serviceförvaltningen Malmö stad.

Solar Region Skåne

Johan Nyqvist, johan.nyqvist@kfsk.se
0728-85 49 26 www.solarregion.se

Skånes vindkraftsakademi

Hans Meynert, hans.meynert@kfsk.se
0728-85 49 38 www.vindkraftsakademin.se

Energikontoret Skåne är en regional energiaktör som arbetar med energieffektivisering och för en ökad andel förnybar energi. Vi tillhör Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse. Energimyndigheten stödjer vårt arbete som regional energiaktör.