Biogas Syd: Biogas på frammarsch i Skåne

Det rasslar till på biogasfronten i Skåne. Det planeras, projekteras och byggs anläggningar i hela länet. I Skåne som är ett av landets pilotlän för grön energi, är engagemanget för biogas stort. Biogas innebär förutom mångfaldiga vinster för miljön även affärsmöjligheter och ett effektivt resursutnyttjande. Skånska aktörer satsar därför stort på biogas och målet 2020 är att 10 procent av Skånes energibehov ska komma från regionens egen biogasproduktion.

I Skåne händer det mycket just nu. Flera nya biogasanläggningar är färdigställda och ännu fler håller på att planeras. Kristianstads Biogas AB har nyligen färdigställt en större rötkammare och har därmed ökat produktionen av rågas till 36 GWh. Rötkammaren har kapacitet att producera mer, men i dagsläget finns inte kapaciteten att uppgradera så mycket gas till fordonsgas. Men nästa år planerar Kristianstads Biogas ytterligare investeringar för att öka uppgraderingen och kommer då att producera 8 miljoner kubikmeter fordonsgas. I dagsläget tar Kristianstad emot 80 000 ton substrat. Under 2012-2013 planerar man att röta 150 000 ton substrat.

På Spillepeng i Malmö planerar Sysav AB att bygga en biogasanläggning. Kapaciteten kommer att bli 80 000 – 100 000 ton varav ungefär hälften baseras på matavfallet som kommer att samlas in av Sysavs ägarkommuner. Resterande del som ska användas i anläggningen är livsmedelsavfall och gödsel. Anläggningen beräknas komma i drift under 2014. Biogasproduktionen beräknas uppgå till 3,7 miljoner kubikmeter metan per år vilket motsvarar en energiproduktion på ca 35 GWh Lokaliseringen är vald med hänsyn tagen till transporter, boende, befintlig infrastruktur för avfallshantering, läge vid industriområde samt investeringskostnad.

Trelleborgs kommun har börjat röta alger i en pilotanläggning som kördes igång i början av september. Anläggningen har två substratkammare med 20 ton material i varje och en reaktor på cirka 4 kubikmeter. Det är för tidigt att uttala sig om hur produktionen fungerar eftersom det hittills varit en inkörningsprocess för bakterierna att vänja sig vid salthalten. Anläggningen är en följd av projektet WAB (Wetlands, Algae, Biogas) som har som mål att minska övergödningen i havet genom upptag av näringshaltiga alger som sedan kan rötas till biogas. Algernas biomassa har av KTH uppskattats till ca 70 000 kubikmeter i kommunen.

Fler har uppfattat Skånes biogasframgångar. Kristianstad har uppmärksammas i den brittiska dokumentären ”An Inconvenient Truth 2”. Inspirerad av den uppmärksammade dokumentären "En obekväm sanning" om klimatförändringarna, har den brittiske dokumentärfilmaren Jack Guest valt att göra en uppföljning med goda exempel från Sverige och Kristianstad. Kristianstads biogasproduktion är en förebild på hur man kan göra sig oberoende av oljan. I dokumentären reser Jack Guest till bland annat Kristianstad för att titta närmare på biogasproduktionen. Kristianstad kommuns klimatstrateg Lennart Erfors berättar i filmen om satsningarna på att bli en fossilfri kommun.

Det är mycket stimulerande att Kristianstads arbete uppmärksammas i en serie som börjar visas mitt under pågående klimatmöte i Durban, säger Lennart Erfors.

Dokumentärserien hade premiär den 7 december och visas i brittisk teve. Svenska tittare kan se den från och med den 10 december på www.jackguest.com

Anna Hansson, Biogas Syd
tel: 0709-71 99 69, e-post: anna.hansson@biogassyd.se

Carl Lilliehöök, Kristianstads Biogas AB
tel: 0705-51 16 01, e-post: carl.lilliehook@kristianstad.se

Stig Edner, Sysav AB
tel: 040-63 51 910, e-post: Stig.Edner@sysav.se

Matilda Gradin, Trelleborgs kommun
tel: 0410-73 32 44, e-post: matilda.gradin@trelleborg.se

Lennart Erfors, Kristianstad kommun
tel 0733-13 61 60, e-post: lennart.erfors@kristianstad.se

Biogas Syd är ett nätverk och en regional samverkansorganisation för biogas i södra Sverige. I nätverket deltar drygt 25 organisationer, företag, kommuner och forskningsinstitut. Biogas Syd en verksamhet inom Energikontoret Skåne med Kommunförbundet Skåne som huvudman.