Nicolas Polakof Cor visar sin värmepump. Foto Johanna Wallin

”En riktigt bra tjänst för oss husägare”

Nicolas Polakof Cor med familj flyttade in i sitt nya hus 2021 efter ett år av renovering och ombyggnad av kedjehuset i utkanten av Malmö. Huset är ett av de populära atriumhusen från 60-talet, en envåningsvilla i gult tegel med en liten innergård. Han har installerat en luftvattenpump, FTX-ventilation och precis fått solceller uppsatta på taket.

- Jag är en sådan som vill reka och kolla upp allt i minsta detalj. Från hotell på resor till vad jag ska göra med mitt nya hus, säger Nicolas Polakof Cor. Efter att ha tillbringat kvällar och nätter med att läsa på nätet och sen begära in offerter från olika företag var jag alldeles förtvivlad över all information.

Som gammal säljare kände han på sig att han inte fått riktigt hela bilden från leverantörerna som lämnat offerter. Under sina sökningar på nätet hade Nicolas hittat information om att kommunen erbjöd oberoende och kostnadsfri rådgivning. Han hörde av sig till kommunen och fick kontakt med Niklas Renfro, energi- och klimatrådgivare på Malmö kommun sedan 10 år tillbaka.

- Nicolas var en typisk rådsökande, en förstagångsägare av villa med tusen frågor, säger Niklas Renfro. Det som skiljde honom andra var hans drivkraft. Nicolas var påläst och ville stämma av svaren han fått från andra. Vi hade ett första långt samtal kring solceller, värmepumpar och ventilation. Sedan ringde Nicolas igen efter några dagar och vi pratade om helheten och hur de olika delarna kan påverka varandra, som kan vara svårt att få från fackmän som är experter på sitt område, avslutar Niklas.

Bredden ger tillfredsställelse

När Niklas Renfro började som energi- och klimatrådgivare för tio år sedan var han ensam rådgivare på halvtid. Antalet rådsökande har ökat stadigt och nu är de tre personer på heltid i Malmö kommun, som jobbar med rådgivning för hushåll, föreningar och företag. De har märkt av det ökade trycket på rådgivningen senaste året, främst från hushållen och bostadsrättsföreningar.

För Niklas är det mest tillfredsställande med jobbet bredden i ämnesområden, från villaägare till industrier. Hans hjärtefråga är bostadsrättföreningar. Där sitter ideella krafter i styrelser som ofta inte har koll på energiflödet i byggnaden.

- Energi- och klimatrådgivningen kan spela en avgörande roll i styrelsens beslut kring vilka åtgärder som beslutas i syfte att minska bostadsrättsföreningens energikostnader, säger Niklas Renfro.

”Alla borde veta att det finns kostnadsfri och opartisk hjälp att få”

Nästa steg för Nicolas Polakof Cor är att ta in en konsult för termografering och en total energianalys för att se vad mer han kan göra. Om kostnaden för detta betalar sig tillbaka på 2–3 år så tycker Nicolas att det är värt det.

- Jag är mån om att veta var jag får bäst valuta för pengarna. Det är en drivkraft för mig, jag vill veta varför saker kostar och ta medvetna beslut. Avdrag för energianalyser borde in i rotavdraget, menar Nicolas.

Att man kan gå till kommunen och få kostnadsfri och opartisk hjälp var något som Nicolas uppskattade väldigt mycket. Det kan vara rätt så komplicerat med energieffektivisering om man inte är energiexpert själv.

- Alla borde veta att det finns kostnadsfri och opartisk hjälp att få. Energi- och klimatrådgivningen är en riktigt bra tjänst för oss husägare, avslutar Nicolas Polakof Cor med ett leende.