EU ger Skåne 3,5 miljoner kronor för biogassatsningar

EU har genom Intelligent Energy Europe beviljat medel till projektet Biomaster, där Skåne får drygt 3,5 miljoner kronor för biogassatsningar. Projektet Biomaster har som mål att stimulera olika distributionslösningar och att tillgängliggöra fler tankställen. I projektet deltar Matpolska Region (Polen), Norfolk County (England), Skåne (Sverige) och Trentino provinsen (Italien). Från Skånsk sida är det Region Skåne, Biogas Syd samt Lunds Energikoncernen som deltar, men arbetet kommer att beröra många andra aktörer. Projektet har även bäring på Skånes Färdplan för biogas som lanserades förra året.

Om Biomaster
Biomaster (BIOMethane as an Alternative Source for Transport and Energy Renaissance), är ett projekt som medfinansieras av programmet Intelligent Energy Europe och består av 17 partners från Österrike, Italien, Polen, Sverige och Storbritannien. Projektet kommer att genomföras under perioden 1 maj 2011 till 30 april 2014. Den totala budgeten är ca 1 700 000 € under tre år, varav 75 % är bidrag.

Biomaster avser visa att biogas som fordonsbränsle är ett effektivt och genomförbart alternativ trots regel- och skattemässiga barriärer som hindrar utvecklingen. Målet är att överbrygga det nuvarande dödläget genom att föra samman nyckelkomponenter i biogaskedjan i ett gemensamt initiativ som ska stimulera investeringar, avlägsna icke-tekniska barriärer och mobilisera åtgärder för ökad biogasproduktion.

Biomaster karakteriseras av ett waste-to-wheel partnerskap med deltagare från hela biogaskedjan; produktion, distribution och användare. Ett annat viktigt koncept är också bildandet av nätverk som involverar lokala och nationella intressenter även utanför de officiella partnerna, med avsikten att samla kunskap och förbereda konkreta åtgärder som ska ge biogasmarknaden ett uppsving.

Fokus i projektet ligger på att undersöka:

• potentiella källor för biogasproduktion
  • potentialen för den totala produktionen och användningen
  • tillgängliga distributionsformer
  • legala, organisatoriska och finansiella barriärer i de fyra deltagande regionerna
  • möjligheterna för injektion av biogas i naturgasnätet

Anna Hansson, verksamhetsledare Biogas Syd, 0709-71 99 69
Kjell Christensson, Biogas Syd, 0709-48 22 00

Biogas Syd är en regional samverkansorganisation med medlemmar som Region Skåne och ett tjugotal företag, kommuner och forskningsinstitut som alla vill främja produktion och användning av biogas i sydsverige. Organisatoriskt är Biogas Syd en verksamhet inom Energikontoret Skåne med Kommunförbundet som huvudman.