Malin Kristell Larsson. Foto: Region Skåne

Malin Kristell Larsson är Årets handledare inom Vård- och omsorgcollege i Skåne

Nu är årets handledare inom Vård- och omsorgscollege Skåne utsedd. Den årliga utmärkelsen syftar till att lyfta handledare som genom sitt engagemang får blivande medarbetare inom vård- och omsorg att växa in i sitt yrke. I år tilldelas vinsten till Malin Kristell Larsson, undersköterska på BB/Förlossningen på Lasarettet i Ystad.

Vård- och omsorgscollege
är en förening för samverkan mellan arbetsgivare, utbildningsaktörer och fackliga organisationer inom den privata och offentliga vården och omsorgen. Tillsammans arbetar medlemmarna i föreningen för att ge elever och studerande en modern utbildning som leder till anställningsbarhet och karriärmöjligheter.

Varje år delar Vård- och omsorgscollege Skåne ut priset ”Årets handledare” till en handledare som är extra duktig på sitt uppdrag i att få blivande medarbetare att växa in i sina yrken. Av årets 33 nominerade föll den regionala styrgruppen för Vård- och omsorgscolleges val till slut på Malin Kristell Larsson, undersköterska på BB/Förlossningen på Lasarettet i Ystad.

– Malins bemötande av eleverna, hennes stora förmåga att anpassa stödet utifrån var eleven befinner sig och hennes grundsyn på att eleverna växer genom bekräftelse har bidragit till hennes nominering. Men också hennes starka fokus på kvaliteten i yrket, säger Susanne Rosenström, regional processledare för Vård- och omsorgscollege Skåne.

Med 30 års erfarenhet som undersköterska är Malin Kristell Larsson en självklar ambassadör för sitt yrke. I snart fem år har hon handlett blivande undersköterskor på sin arbetsplats BB/Förlossningen på Lasarettet i Ystad, ett uppdrag hon valde för att kunna vara med och bidra till en stark undersköterskekår.

– Om vi ska få bra undersköterskor i framtiden så behöver vi lägga lite tid på att hjälpa våra kommande kollegor att trivas och bli säkra i rollen. Alla har vi varit nya någon gång, säger Malin och fortsätter:
– För mig är det viktigt att ha kul på jobbet, att rätta till med varsam hand och se till att ingen känner sig dum. Studenten måste få möjlighet testa på egen hand med mig som stöd, säger Malin.

2021 slog antalet nomineringar till Årets handledare i Skåne rekord. Att allt fler väljer att uppmärksamma handledares viktiga roll ser Susanne Rosenström som väldigt positivt för den regionala stödstrukturen. Extra roligt menar hon det är att det var Malins närmsta chef som lämnade in nomineringen.

– Vi behöver fler chefer som inser vikten av att ha duktiga handledare i verksamheten för att kunna bidra till kompetensförsörjningen.

Läs intervju med vinnarens här: Intervju med Malin Kristell Larsson (öppnas i ny flik)

Susanne Rosenström
Regional projektledare, Vård- och omsorgscollege Skåne