Påminnelse: Pressinbjudan - Fossilbränslefritt Skåne 2020 i fokus vid Skånes största mötesplats för energifrågor - Skånes Energiting

Dagen inleds av Erik Brandsma, Generaldirektör Energimyndigheten och Sylvia Michel, VD Lunds Energikoncernen. Årets spännande program bjuder bland annat på föreläsningar om vad skånska kommuner gör för att bli fossilbränslefria, vilka de framtida bostadsbehoven är och hur vi kan utveckla Skånes konkurrenskraft genom satsningar på förnybar energi och energieffektivisering.

Tid: 11 juni, kl. 8.30–17.00
Plats: Malmömässan, Hyllie

kl. 10.30 presenterar Region Skåne deras nya vätgasbilar vid en pressträff. (Länk)

I år diskuteras:
- Eljuntan eller moses på berget - paneldiskussion om energibolagens roll i energiomställningen.
- Är vi bäst i Sverige? Internationell utblick med talare från USA.
- På längden eller tvären – smarta lösningar för hur vi skapar attraktiva städer som människor utvecklas och trivs i.
- Herrgård eller 1 rum och kök – ny kunskap och kreativa tankar om hur vi bygger och bor i framtiden.
- Men ljud och luft då – perspektiv på miljöpåverkan från fordonsbränsle – mer än klimat.

I anslutning till konferensen finns en utställning där besökarna får möta regionens aktörer som presenterar sina organisationer, projekt och idéer. Under dagen kommer två priser delas ut, Skåne Solar Award och Skånes vindraftspris. Detaljerat program finns på Energikontoret Skånes webb.

Anna Troedsson, Energikontoret Skåne, anna.troedsson@kfsk.se, tel. 0709-71 99 55
Sacha Pardon, Energikontoret Skåne, sacha.pardon@kfsk.se, tel. 0709-71 99 98