Pressinbjudan: Nytt unikt kunskapsunderlag - hur mår Skånes unga transpersoner och icke-binära?

Hösten 2016 tog Kommunförbundet Skåne tillsammans med Region Skåne fram ”Folkhälsorapport Barn och Unga i Skåne 2016”. Nu har ett nytt unikt kompletterande kunskapsunderlag tagits fram som visar på hur unga transpersoner och icke-binära i Skåne mår.

Den 8 maj bjuder Kommunförbundet Skåne och Region Skåne in till rapportsläpp av det unika kunskapsunderlag som framkommit från enkätundersökningen. Rapporten är en tvärsnittsundersökning och ger en ögonblicksbild av hur unga transpersoner och icke-binära i Skåne mår, och resultatet visar att åtgärder behöver formuleras på både kort och lång sikt.

– Rapporten är en lägestemp av hur det ser ut här och nu men den föreslår inga åtgärder. Den visar på att det finns ett viktigt arbete som måste göras och som inte går att vänta med, säger Birgit Modén från Region Skåne, som tillsammans med Linda Leveau från Kommunförbundet Skåne har tagit fram rapporten.

Representation från media är välkommen att delta.
Anmäl er deltagande till Linda Leveau (linda.leveau@kfsk.se).

Tid: 8 maj kl.13.00-16:30
Plats: Medborgarhuset i Eslöv, Kyrkogatan 1

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på Kommunförbundet Skånes hemsida efter den 8 maj.