Seminarium kring biogas – möjligheternas energikälla

Den 5 maj arrangerar Biogas Syd ett seminarium om biogasens olika möjligheter idag och i framtiden. Biogas är på stor framfart och särskilt i Skåne där det just nu pågår flera stora projekt och samarbeten kring biogas, bland annat Skånes Färdplan för biogas.

Talare under dagen är:

• Mats Persson, Ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Skåne
  • Peter Erlöv, Region Skåne
  • Bernt Svensen, Business Region Göteborg
  • Jan Boyesen, Öresund Logistics
  • Mattias Muller, Trelleborgs kommun
  • Bo Mattiasson, LTH
  • Björn Fredriksson Möller, E.ON Gasification Development AB
  • Anna Hansson, Biogas Syd
  • Kjell Christensson, Biogas Syd

Seminariet äger rum den 5 maj kl 8.30-12.30 på Krinova Science Park i Kristianstad. Läs mer på http://www.biogassyd.se/187/kalendarium/3-7-2011-biogas---mojligheternas-energikalla.html

Om biogas
Fördelarna med biogas är många, den är ren, resurseffektiv och konkurrenskraftig. Den är dessutom ofta lokalt producerad vilket minskar behovet av transporter. Biogasen har också många användningsområden och marknaden växer i takt med utvecklingen.

Om Skånes Färdplan för biogas
Just nu pågår ett unikt samarbete mellan biogasaktörer i Skåne. Målet är att Skåne ska vara en ledande biogasregion år 2020. Färdplanen är ett ambitionsdokument som listar de åtgärder som behöver göras. Genom att underteckna färdplanen tas ett aktivt ansvar för att identifierade åtgärder genomförs. Färdplanen lanserades den 1 december 2010 och är framtagen av Region Skåne i nära samverkan med Biogas Syd. Läs mer på www.biogassyd.se/187/fardplan-biogas.html

Anna Hansson, verksamhetsledare Biogas Syd, 0709-71 99 69
Peter Erlöv, ordförande Biogas Syd, Region Skåne, 044-309 35 85

Biogas Syd är en regional samverkansorganisation med medlemmar som Region Skåne och ett tjugotal företag, kommuner och forskningsinstitut som alla vill främja produktion och användning av biogas i sydsverige. Organisatoriskt är Biogas Syd en verksamhet inom Energikontoret Skåne med Kommunförbundet som huvudman.