Skånes första långtradare på biogas demonstreras

Pressinbjudan

Den 7 september demonstreras Skånes första långtradare på biogas, vid ett seminarium i centrala Helsingborg. Lastbilen, som trafikerar sträckan Malmö-Stockholm, är en av de första som utrustats med den nya Metandiesel-tekniken som kombinerar 75 % biogas och 25 % diesel. Det innebär att 75 % av dieseln kan ersättas med biogas utan att påverka motorns prestanda.

Att driva lastbilar med biogas eller annat fossilfritt bränsle är ett delsvar på dagens fråga: Hur kan man minska miljöpåverkan från tunga transporter?  BiMe Trucks-projektet kommer att belysa möjligheter med flytande metan i tunga lastbilar och Trafikverket ger en europeisk utblick kring gas för drift av tunga fordon.

Mercedes, Scania och Volvo har alla representanter på plats för att berätta om sina miljövänliga lastbilar. Transportörer och transportköpare på plats är bl a Ekdahls Åkeri, ICA, Atria, Everfresh, BringFrigo, GDL Transport och IKEA Freight Service.

Biogas är drivmedlet i fokus då Skåne är utsett till pilotlän för biogas. Skånetrafiken har som mål att alla deras motordrivna fordon, inklusive regionbussar och servicefordon, ska drivas av förnybara drivmedel 2020. Redan idag är alla stadsbussar gasdrivna och ca hälften av regionbussarna. Dessutom finns ett regionalt mål om att 10 % av den tunga kommersiella trafiken ska gå på biogas 2020.

Arrangemanget är en uppföljning på seminariet Energibesparingar i livsmedelsdistribution som hölls i Helsingborg i februari i år.

Dagens program hittar du på: http://www.sbhub.se/files/pdf/0hallbar_livsmedelsdistribution_120907.pdf

Tid: 7 september, kl. 13.00–16.30

Plats: Helsingborg Business Region, Drottninggatan 7 A, Helsingborg

Sacha Pardon, Biogas Syd, sacha.pardon@kfsk.se, 0709-71 99 98