Pamela Lundin, Enercon, Carl Fredrik Jönsson, Carl F och Fredrik Andrén-Sandberg, RWE Renewables. Sandra Johanne Selander, ordförande Skånes vindkraftsakademi och Rosa Özgen Sundin, verksamhetsledare Skånes vindkraftsakademi

Skånes vindkraftspris 2020 går till Carl F

Carl F vinner Skånes vindkraftspris 2020 för hur de visar på vindkraftens möjlighet för samexistens med andra närliggande verksamheter.

Juryn består av Cecilia Dalman Eek - Nationell vindkraftsamordnare, Joakim Nordqvist - Klimatstrateg Malmö stad, Fredrik Andrén-Sandberg - Policy and Regulatory Officer, Nordics, E.ON Climate & Renewables, Anna Peterson - Landskapsarkitekt & adjunkt SLU samt Cecilia Thapper - Projektledare, Sustainable Business Hub.

Juryns motivering lyder:

”Malmöbolaget Carl F, med lösningar för transporter och avfallshantering, genomsyras av höga miljöambitioner: som en naturlig och långsiktig del i bolagets historia och framtid står det helägda vindkraftverket och försörjer återvinningsanläggningen. Vindkraftverket är ett bra exempel på vindkraftens möjlighet för samexistens på industrimark med andra närliggande verksamheter.”

Vid sidan av vinnaren fick Pamela Lundin och Ystad kommun juryns hedersomnämnande.

Skånes vindkraftspris 2020 delas ut för nionde året i rad och sponsras i år av RWE Renewables. Som en del i E.ONs förvärv av det europeiska energiföretaget Innogy, överfördes i hösten 2019 verksamheterna inom E.ON Climate & Renewables till RWE-koncernen. För E.ON i Sverige innebar det att all verksamhet och alla medarbetare inom E.ON Wind Sweden blev en del av RWE Renewables.

Vinnare av Skånes vindkraftspris tidigare år:

2019: Eolus Vind

2018: De boende i Simris

2017: Martin Green och Jens Rydell

2016: Niclas Palmstierna, Vindkraftsanläggningen vid Maltesholm – Höge Väg.

2015: Region Skåne

2014: Sven Ruin

2013: Dr. Jörgen Svensson, bitr. lektor LTH

2012: Karin Hammarlund