Skånska goda exempel på forum för hållbar mobilitet i Europa

Skånska goda exempel på forum för hållbar mobilitet i Europa

Det interregionala forumet "Europe 2020 scenarios for Sustainable Urban Mobility" anordnades den 27 februari i Messina, Italien och innebar att den avslutande fasen för projektet "SUM - Sustainable Urban Mobility" som är delfinansierat av Europeiska INTERREG IVC programmet påbörjades. Från det att projektet startade i Faro (Portugal) 2012 har det främjat ett kunskapsutbyte inom hållbar mobilitet i Europa. Kommunförbundet Skåne har deltagit i projektet genom Energikontoret Skåne. I Skåne har två, av totalt 15, goda exempel identifierats. De är E-Mobility och Skånemejeriers användning av biogaslastbilar för distribution.

På det interregionala forumet diskuterade projektdeltagare, forskare, designers, entreprenörer och medborgare erfarenheter och urbana problembilder. Forumets ordförande Gaetano Cacciola från stadsfullmäktige i Messina poängterade särskilt vikten av att ta tillvara på den expertis som utvecklats i andra länder genom rapportera de goda exemplen och anpassa dem till rådande kontexter för att på så sätt hitta den rätta blandningen av åtgärder som både främjar livskvalité och fungerar på den aktuella platsen.

I tre snabba anföranden från José Manuel Ruiz Lopez, ansvarig för de Europeiska projekten hos INFO (Spanien), Per-Johan Wik, projektledare på Energikontoret Skåne och Daniel Chiswell, externt finansierad projektledare hos Essex stad (Storbritannien) presenterades några av de bästa och mest konkreta exemplen på hållbar mobilitet inom fälten elfordon, biobränslen och urban trafikplanering planering.

För varje område har 30-40 goda exempel inhämtats och sedan har fem valts ut som de allra bästa. Två skånska exempel har valts ut bland de fem bästa inom områdena elektrisk mobilitet och biobränslebaserad mobilitet. De skånska goda exemplen är projektet E-Mobility inom hållbar elektrisk mobilitet och Skånemejeriers användning av biogaslastbilar för distribution inom biobränslebaserad mobilitet.

Energikontoret Skåne är en driven energiaktör i Skåne. Vi arbetar för energieffektivisering och en ökad andel förnybar energi. Våra experter driver projekt och verksamheter för den regionala, nationella och internationella energiomställningen och för långsiktig samhällsutveckling.

Vi är en del av Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse. Energimyndigheten stödjer vårt arbete som regional energiaktör.

Energikontoret Skånes målgrupper inkluderar kommuner, företag, organisationer och hushåll. Viktiga samarbetspartners är Region Skåne, Länsstyrelsen Skåne, universitet och högskolor och energibolag i Skåne.

Rollen som regional energiaktör innebär att vi initierar och samordnar nätverk, driver projekt med regional, nationell eller europeisk finansiering och bidrar med kompetens och erfarenhetsutbyte genom seminarier, utbildningar och konferenser. Några av de nätverk vi samordnar är Biogas Syd, Energirådgivarna i Skåne och Solar Region Skåne.