Vinnarna i Solracet 2015 utsedda!

Vinnarna i Solracet 2015 utsedda!

Den 23 april gick den sjätte upplagan av Solariet av stapeln för skånska sjätteklassare. Närmare 800 elever från 40 olika klasser deltog med egendesignade solcellsdrivna bilar.

Eleverna tävlade i kategorierna Kunskap, Design och Race. I kunskapstävlingen segrade klass 6A från Härslövs skola, tätt följd av klass 6 från Slimmingeby skola.

I designtävlingen fick eleverna visa upp och beskriva sina bilar för en jury bestående av Kiran M Gerhardsson, Pecan studio, Joëlle St Laurent, Malmö stad och Stina Greberg, E.ON. Juryn fick se och höra många innovation idéer, men slutligen gick Västra Hamnens skola klass 6B segrande ur tävlingen med sin bil "Öresund". Motivationen till valet av segrare var "En tydlig idé, som inspirerats av klassens utsikt från skolan. Bilen var snyggt gjord av kvistar och annat naturmaterial.". Andra priset i designtävlingen tilldelades klass 6 på Tångvallaskolan för deras "Floder power"-bil, med blommor från mjölkpaket, målad frigolit och annat återvunnet material.

När det gällde att få bilarna att gå så snabbt som möjligt blev det en spännande uppgörelse mellan klass 6 från Sövestads skola och klass 4-6 från Össjö skola. Finalen slutade med 3-1 till fördel för Sövestads skola, som därmed tog hem den ärofyllda Solracepokalen och första priset på 10 000 kr. Tredjeplatsen vanns av klass 6A från Prästavångsskolan som får som pris att besöka Malmö Museer under en dag.

Solracet arrangeras av Solar Region Skåne i samarbete med E.ON och Malmö stad och sponsras av Region Skåne

Energikontoret Skåne är en regional energiaktör som arbetar med energieffektivisering och för en ökad andel förnybar energi. Vi tillhör Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse. Energimyndigheten stödjer vårt arbete som regional energiaktör.