Ett lyft för fordonsmekanikern – Kamasa Tools lyftprogram

Med sitt nya lyftprogram levererar Kamasa Tools inte bara fyra stabila domkrafter utan även två växellådslyftar och en verkstadskran. Alla med egenskaper och styrkor specifikt anpassade för fordonsmekanikerns behov.

Domkraft - Tre domkrafter i stål kompletteras med en aluminiumdomkraft i racingstil. Den senare är så pass lätt att du enkelt kan lyfta in den i bilen när du är klar.

Det lite tyngre kavalleriet kommer i tre utföranden med olika lyftkraft – 1,5 ton, 2 ton respektive 3 ton. 1,5-tonnaren har en längre arm och passar särskilt för SUV:ar med sin lyfthöjd på 80 centimeter. Men Kamasa Tools har även tagit fram en förhöjning som kan ge domkrafterna fem extra centimeter.

Likt alla Kamasa Tools produkter är domkrafterna testade för att möta högsta möjliga säkerhetskrav. De är utrustade med dödmansgrepp (vilket såklart även växellådslyftarna och verkstadskranen är) och överlastningsventil för att förhindra olyckor både vid lyft och nedsänkning.

Växellådslyft - Utrustad med en utbytbar krona och en lyfthöjd på upp till två meter kan växellådslyften användas till mer än bara det deras namn säger. Kronan kan ersättas med ett oljeämbar eller en stödplatta och vips kan lyften användas vid oljetömning eller kanske byte av avgassystem.

Längst ner vilar den 32 kg lätta lyften på fyra ben med hjul som utan att tveka stagar upp 300 kg. Du lyfter och sänker lasten med en fotpedal så att du har händerna fria. Växellådslyften finns även i ett kraftigare utförande, då når den upp till 195 cm och lyfter 750 kg.

Verkstadskran - Det kan vara direkt farligt att inte komma åt kontrollerna när man är mitt i ett lyftmoment. På Kamasa Tools verkstadskran sitter därför hydraulenheten svivlande och du kan hela tiden se till att ha den lättåtkomlig. Kranen kan justeras i tre steg och lyfter som mest ett ton.

Som tillbehör finns ett lyftok som underlättar arbetet genom att balansera lasten när du till exempel lyfter ur en motor. Behöver du flytta på oljetunnor finns det även en lyfttång som griper runt tunnans kant.

Kranen går att fälla ihop för att spara utrymme vid förvaring. Den har hjul av polyamid som inte lämnar några spår i ditt golv och som gör kranen lätt att manövrera.

Kamasa Tools lyftprogram finns i lager nu.