KGK Fastigheter satsar på Laitis

KGK Fastigheter satsar på Laitis

Butikskedjan Laitis startades i Luleå 1962 och har varit med i Autoexpertenkedjan sedan 1996. Sedan maj 2020 är Laitis även en del av KGK. Nu satsar KGK Fastigheter stort tillsammans med Laitis, med lokaler i Piteå, Kiruna och Skellefteå.

Laitis har butiker i Boden, Gällivare, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Skellefteå, Umeå. Under våren 2023 öppnas ytterligare en butik, i Örnsköldsvik. Butikerna tillhandahåller kvalitetsprodukter till industrin, fordonsverkstäder, bensinstationer och privatpersoner. Med ett brett sortiment av bildelar, industriförnödenheter, motorsport, verktyg, friluftsliv, hus och trädgård vill Laitis vara det självklara valet och den ledande aktören på marknaden i norra Sverige. Laitis har ett mycket starkt varumärke och är kända för god branschkunskap, högkvalitativa produkter och personlig service.

Verksamheten har ett omsättningsmål mål på 500 miljoner 2024. Prognosen framåt ser mycket lovande ut och Laitis växer ur sina lokaler i flera av städerna. Nu satsar KGK Fastigheter på Laitis genom att bli fastighetsägare och att bygga nytt, anpassat efter verksamhetens behov.

- Samarbetet mellan Laitis och KGK är väldigt fruktbart. Det är en ynnest att ha en fastighetsägare som också värnar om och känner väl till vår verksamhet. Det skapar många synergieffekter, säger Mattias Hedlund VD, på Laitis.

I december 2022 köpte KGK Fastigheter huset som butiken i Piteå bedrivit sin verksamhet i under många år. Nu finns stora möjligheter att tillsammans kunna utveckla den befintliga fastigheten. I Kiruna håller KGK Fastigheter på att bygga nya lokaler åt Laitis, med inflyttning i oktober 2023 som mål. Samma sak planeras i Skellefteå, där KGK Fastigheter precis är på väg att köpa en tomt för att bygga en ny fastighet med planerad inflyttning under hösten 2024.

- Vi ser i Piteå att den här typen av samarbete fungerar jättebra, så vi på Laitis är glada att KGK Fastigheter kommer att vara vår fastighetsägare även i Kiruna och Skellefteå. Det är både smidigt och väldigt roligt att ha en fastighetsägare som på riktigt förstår verksamhetens behov och vill bidra med de bästa förutsättningarna för vår affär, berättar Mattias Hedlund.

Att fastighetsägaren också har förståelse för och intresse av hur affären kan utvecklas med hjälp av investeringar i lokalerna beskriver Mattias som optimala förutsättningar. På KGK är man lika positiv till samarbetet.

- Vi ser stora möjligheter i ett samarbete som detta. Satsningen på Laitis känns helt rätt speciellt med tanke på alla stora industriinvesteringar som görs i norra del av vårt land, inom framför allt gruvnäring och batteriproduktion. Med hjälp av KGK fastigheters investeringar kan Laitis växa och ta många viktiga och nya affärer, säger Johan Regefalk, VD för KGK.

Detat kan bli början på en lång rad av lösningar som blir möjliga att förverkliga för Laitis och KGK genom samarbetet.