Överblick på utbyggt hos KGK:s logistikcenter i Enköping.

KGK utökar högteknologiskt lager och breddar sortimentet

KGK tar nu stora steg för att möta kundernas behov genom en omfattande utbyggnad av logistikcentret i Enköping. Satsningen ökar antalet platser i det automatiserade lagret, ger fler plockstationer och innebär att man kan möta efterfrågan på nya typer av reservdelar och tillbehör.

– En av de mest spännande utvecklingarna med lagerutbyggnaden är att den gör det möjligt för oss att utöka sortimentet till att inkludera delar till elbilar. Vi har redan börjat lagerhålla reservdelar för populära modeller från Tesla samt Volkswagen ID.3 och ID.4. Prognoser pekar på en ökning av olika biltillverkares plattformar fram till 2030 och vi positionerar oss med bland annat större lagerkapacitet för att möta behovet av reservdelar till både eldrivna och traditionella fordon, säger Magnus Almgren, Logistikchef hos KGK.

För att hantera den ökande efterfrågan och vår ökade försäljning i Norge har KGK inte bara utökat lagret utan också investerat i tre nya plockstationer som nu blir sju till antalet. Denna uppgradering inkluderar även fyra Mini Load kranar. Tillsammans med de befintliga fem har lagret nu en kapacitet på 170 000 platser jämfört med de tidigare 100 000 platserna.

Den ökade lager- och plockkapaciteten i kombination med tidigare investering i hela packprocessen medför säkrare leveranser till våra kunder.

Therese Bjurling, gruppledare på utleveransavdelningen, delar sin entusiasm för förändringarna:

– Det är verkligen jättekul att se hur KGK investerar inför framtiden, och att alla satsningar vi gör gynnar både personal och kunder. Det är spännande när det händer nya saker och jag får också känslan av att jag har en väldigt trygg arbetsgivare, berättar Therese.

Denna lagerutbyggnad är den andra delen av en större investering som startade 2019 och den har redan visat sig vara lönsam genom högre precision i leveranser och effektivare processer. Med första etappen minskade vi också antalet felplock och har därmed minskat antalet returer vilket lett till färre transporter. I samma etapp började vi också packa och leverera produkter till våra butiker i returbackar vilket har minskat förbrukningen av emballage och kostnaderna med 500 000 kr per år.

Nästa steg för KGK är att investera i ett nytt Warehouse Management System (WMS) under 2025. Detta system kommer att styra all information och automation på lagret och öka effektiviteten ytterligare. Vi fortsätter att vara en långsiktig och pålitlig partner för våra kunder och är redo att möta framtidens utmaningar med innovation och kapacitet.