Björn Adolfsson på Bromstens verkstad i Upplands Väsby är flitig användare av möjligheten med Samma dagen-leveranser från Autoexpertens lokala butikslager.

Lastbils- & bussverkstäder sparar tid och kan frigöra mekanikerplatser med KGK:s leveranser från lokala Autoexperten

KGK-kunder som jobbar med tunga fordon kan få leveranser från lagret hos den lokala Autoexpertenbutiken. Med Samma dagen-leverans (SDL) kan man välja att få beställningen utkörd eller hämta den direkt i butik. Kunder som testat möjligheten med SDL säger att de sparar tid och kan frigöra mekanikerplatser snabbare.

På Bromstens verkstad i Upplands väsby jobbar man med reparation och service på ca. 300 lastbilar per år. Och man är flitig användare av möjligheten med Samma dagen-leveranser från Autoexpertens lokala butikslager.

Björn Adolfsson som driver verkstaden berättar om sin upplevelse av SDL:

– Den stora fördelen med att beställa från lokalt lager på Autoexperten är att jag har möjligheten att få leveranser upp till fyra gånger per dag. Om jag på morgonen upptäcker att bromsarna behöver bytas på en lastbil, eller behöver fler filter och delarna finns i butikens lager kan jag få dem levererade kl. 09.30 på förmiddagen.

En oväntad fördel med att kunna beställa delar med snabb leverans har med utrymme i verkstaden att göra, Björn fortsätter:

– Ju längre jag har en lastbil stående här för att det inte finns reservdelar i verkstaden, ju längre låser jag en mekanikerplats.

Autoexperten har 54 butiker spridda över landet och det finns i många fall möjlighet för buss- och lastvagnsverkstäder att få leveranser från dessa. Och man har också möjlighet att i dialog med den lokala butiken påverka vilka produkter som lagerförs.

– Vi har fem budbilar som gör 11 turer per dag. Reaktionerna från våra nya KGK-kunder har varit odelad positiv. Och för vår del fungerar det som vanligt. Det kommer ut en plocklista, den hanterar vi precis som vanligt och kunden får en faktura från KGK, berättar Mikael Fallgren, platschef på Autoexperten i Karlstad.

Så funkar det

1. I Autokatalogen, under ”Visa lokalt lager”, ser du om varan finns hos din närmsta Autoexpertenbutik.

2. Finns varan i lager väljer du leverans från ditt lokala lager och som standard leveranssätt får du den utkörd samma dag.

3. Betalar gör du till KGK via faktura som vanligt.