Liqui Molys nya oljeguide filtrerar på bilmärke och modell

Liqui Molys nya oljeguide filtrerar på bilmärke och modell

Den kostnadsfria onlineguiden för motorolja från Liqui Moly har utrustats med en rad nya funktioner. Filterfunktionen för sökresultat är ensam i sitt slag. Efter inmatning av märke, modell och motortyp kan resultaten även filtreras efter fordonets årsmodell, mätarställning och önskad oljekvalitet.
– På så sätt får användarna ännu precisare resultat, säger Peter Baumann, marknadschef på Liqui Moly.

Oljeguiden är den populäraste funktionen på Liqui Molys webbplats. Varje dag använder cirka 30 000 bilförare och mekaniker verktyget för att ta reda på vilken motorolja, växelolja, servoolja och bromsvätska som lämpar sig bäst för respektive fordon.
–  Vår oljeguide hjälper våra kunder att hitta rätt i djungeln av tillverkargodkännanden och industristandarder. Att fylla på med fel olja är som att montera in en felaktig komponent. Vi vill ju att bilförare inte bara använder våra oljor, utan även att de använder dem på rätt sätt, säger Peter Baumann.

Oljeguiden optimerar sökresultatet för fordonet
Eftersom utbudet av motoroljor är mycket brett, kan det hända att listan över lämpliga oljor för en viss modell blir ganska lång. Med den nya filterfunktionen kan man begränsa listan till några få produkter som är optimalt anpassade till varje enskilt fordon. På fordon som är lite äldre eller har tillryggalagt många kilometrar ger vissa oljor bättre resultat än andra. Dessutom kan användaren ange om oljan ska vara mineralisk eller syntetisk.

Två nya fordonskategorier
Urvalet av bilmärken har blivit mer översiktligt och innehåller över 70 alternativ som grupperas i alfabetisk ordning. Till de befintliga fordonskategorierna personbil, transportfordon, lastbil/buss, motorcykel, jordbruk och oldtimer har det tillkommit ytterligare två - byggmaskiner och båtar.
– På så sätt vill vi göra det lättare för byggföretag och båtägare att underhålla sina fordon, säger Peter Baumann.

Nationsspecifika sökresultat
Ytterligare en nyhet är att Oljeguiden identifierar var användaren befinner sig och anpassar sökresultaten efter aktuellt land. Om man i landet i fråga till exempel använder bränsle med hög svavelhalt, saknas uppgift om oljeserviceintervall.
– Hög svavelhalt leder till att det bildas mer syra i motoroljan. Efter ett tag kan oljan inte längre neutralisera denna syra, utan måste bytas ut innan det normalt är dags för oljeservice, säger Peter Baumann.

Jonas Westerlind

Produktchef Olja & kemi 08-92 30 00